Numer e‑materiału: 3.1.7.3

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Was darf's denn sein?/Czym mogę służyć?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania planów zakupowych oraz rozwijanie umiejętności językowych związanych z robieniem zakupów.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • odgrywa scenkę w sklepie w roli kupującego.;

  • powtarza nazwy opakowań i miar oraz podawanie ilości oraz wagi;

  • opowiada o swoich planach zakupowych.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić w pracy domowej.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych - tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach - film, dialogi;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych w celu odgadywania znaczeń (film) - mowa ciała, wiedza ogólna, dźwięki;

  • centralizowanie procesu uczenia - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • konstruktywizm;

  • podająca: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym, film;

  • aktywizująca: burza mózgów, analiza zadań/ćwiczeń; tworzenie dialogów, odgrywanie scenek rodzajowych;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • karteczki z opisem, dla kogo przeznaczone są zakupy,

  • gazetka reklamowa,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat tworzenia listy zakupów. Następnie pyta ich, czy takie listy sporządzają przed zakupami.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć lub wyrazów do tematu zakupy (w szczególności nazwy miar i opakowań).

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania w formie Kettenfragen, dotyczące listy zakupów zamieszczonej w tekście, np. Gibt es Lebensmittel auf deiner Einkaufsliste, die du nicht magst? Kaufst du die Produkte auf deiner Einkaufsliste nur für dich oder auch für andere Familienmitglieder? Gibt es Produkte auf deiner Einkaufsliste, die du noch nicht ausprobiert hast? Welches Produkt kauft du sehr oft/selten?

  • Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie do tekstu z sekcji Przeczytaj  (Übung 1), sprawdzające rozumienie szczegółowe tekstu.

  • Uczniowie w parach zapoznają się z Tipp zur Grammatik. Następnie próbują uzupełnić listy zakupów z tekstu w części Przeczytaj o właściwe określenia miar/wag wraz z nazwami opakowania, np. 1 x Markenbutter = 1 Stück Markenbutter, 2 x Naturjoghurt = 2 Becher Naturjoghurt. W celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania i utrwalenia miar/wag produktów oraz nazw opakowań uczniowie w parach wykonują Übung 2 w sekcji Przeczytaj.

  • Uczniowie w parach opowiadają o swoich planach zakupowych na weekend (Übung 3 w sekcji Przeczytaj).

  • Uczniowie zapoznają się z  tytułem filmu (sekcja Film) i odpowiadają na pytanie: Was meinst du: Welche Geschäfte besuchen Adam und Imke während ihrer gemeinsamen Einkaufstour?, uzasadniając swoje zdanie, np. Ich glaube, Adam und Inke besuchen ein Modegeschäft, denn sie brauchen neue Schuhe. Rodzaje sklepów oraz różnych towarów zostają zapisane przez uczniów na tablicy multimedialnej w formie mapy myśli.

  • Uczniowie oglądają film i wynotowują rodzaje sklepów i nazwy towarów, o których rozmawiali Adam i Inke. Uczniowie uzupełniają wcześniej przygotowaną mapę myśli o nowe rodzaje sklepów i nazwy towarów.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują  polecenie do Übung 1 oraz Übung 2 w sekcji Film, doskonaląc rozumienie szczegółowe tekstu słuchanego oraz utrwalając znajomość reakcji językowych związanych z robieniem zakupów.

  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe, przygotowują listę zakupów, dla rodziny/na wydarzenie wcześniej wylosowane na kartce np. przyjęcie urodzinowe na 10 osób, kolacja wigilijna dla 4‑osobowej rodziny, śniadanie niedzielne dla rodziny 6‑osobowej rodziny itp., po przygotowaniu listy wymieniają się między sobą listami  i przygotowują scenki rodzajowe w sklepie, podczas których kupują artykuły z listy w podanych na niej ilościach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel informuje uczniów, że każdy z nich ma do dyspozycji wirtualne 30 Euro. Zadanie polega na wybraniu z gazetki reklamowej produktów za podaną kwotę i przygotowanie listy zakupów według przygotowanych przez nauczyciela sytuacji, np. rodzinna kolacja, prezent urodzinowy itd.

Uczniowie odpowiadają na pytania po lekcji: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?

Praca domowa

Uczeń przygotowuje na bazie Aufgabe 8 z części Sprawdź się propozycje odpowiedzi na pytania sprzedawcy.

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

Bundeszentrum für Ernährung, Clever einkaufen und essen, https://www.bzfe.de/nachhaltiger-konsum/orientierung-beim-einkauf/6-tipps/ [dostęp: 10.05.2023], tylko do użytku edukacyjnego.

Uczniowie zostają podzieleni na 6 grup. Każda grupa losuje jeden nagłówek, będący częścią tekstu Clever einkaufen und essen. Zadaniem grupy jest zapoznanie się z wylosowanym tekstem oraz przygotowanie plakatu, który prezentuje opisywaną wskazówkę/radę dotyczącą przemyślanych zakupów. Grupy przedstawiają plakaty na forum.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

  • Przed lekcją: uczniowie przygotowują gazetki reklamowe z różnych sklepów spożywczych, przyklejają na nie niemieckie nazwy artykułów;

  • W trakcie lekcji: uczniowie, przeglądając gazetki reklamowe, rozmawiają ze sobą i mówią, co chcieliby kupić i w jakiej ilości. Po obejrzeniu filmu uczniowie przygotowują dialogi w różnych sklepach, wykorzystując nazwy produktów z przygotowanych gazetek reklamowych.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu lub nawiązania do kolejnego tematu. Uczniowie przygotowują quiz online dotyczący słownictwa lekcyjnego.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec