Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.7.3
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was darf's denn sein?/Czym mogę służyć?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania planów zakupowych oraz rozwijanie umiejętności językowych związanych z robieniem zakupów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
odgrywa scenkę w sklepie w roli kupującego.;
powtarza nazwy opakowań i miar oraz podawanie ilości oraz wagi;
opowiada o swoich planach zakupowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić w pracy domowej.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach - film, dialogi;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych w celu odgadywania znaczeń (film) - mowa ciała, wiedza ogólna, dźwięki;
centralizowanie procesu uczenia - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
konstruktywizm;
podająca: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym, film;
aktywizująca: burza mózgów, analiza zadań/ćwiczeń; tworzenie dialogów, odgrywanie scenek rodzajowych;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
karteczki z opisem, dla kogo przeznaczone są zakupy,
gazetka reklamowa,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat tworzenia listy zakupów. Następnie pyta ich, czy takie listy sporządzają przed zakupami.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć lub wyrazów do tematu zakupy (w szczególności nazwy miar i opakowań).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania w formie Kettenfragen, dotyczące listy zakupów zamieszczonej w tekście, np. Gibt es Lebensmittel auf deiner Einkaufsliste, die du nicht magst? Kaufst du die Produkte auf deiner Einkaufsliste nur für dich oder auch für andere Familienmitglieder? Gibt es Produkte auf deiner Einkaufsliste, die du noch nicht ausprobiert hast? Welches Produkt kauft du sehr oft/selten?
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie do tekstu z sekcji Przeczytaj (Übung 1), sprawdzające rozumienie szczegółowe tekstu.
Uczniowie w parach zapoznają się z Tipp zur Grammatik. Następnie próbują uzupełnić listy zakupów z tekstu w części Przeczytaj o właściwe określenia miar/wag wraz z nazwami opakowania, np. 1 x Markenbutter = 1 Stück Markenbutter, 2 x Naturjoghurt = 2 Becher Naturjoghurt. W celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania i utrwalenia miar/wag produktów oraz nazw opakowań uczniowie w parach wykonują Übung 2 w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie w parach opowiadają o swoich planach zakupowych na weekend (Übung 3 w sekcji Przeczytaj).
Uczniowie zapoznają się z tytułem filmu (sekcja Film) i odpowiadają na pytanie: Was meinst du: Welche Geschäfte besuchen Adam und Imke während ihrer gemeinsamen Einkaufstour?, uzasadniając swoje zdanie, np. Ich glaube, Adam und Inke besuchen ein Modegeschäft, denn sie brauchen neue Schuhe. Rodzaje sklepów oraz różnych towarów zostają zapisane przez uczniów na tablicy multimedialnej w formie mapy myśli.
Uczniowie oglądają film i wynotowują rodzaje sklepów i nazwy towarów, o których rozmawiali Adam i Inke. Uczniowie uzupełniają wcześniej przygotowaną mapę myśli o nowe rodzaje sklepów i nazwy towarów.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie do Übung 1 oraz Übung 2 w sekcji Film, doskonaląc rozumienie szczegółowe tekstu słuchanego oraz utrwalając znajomość reakcji językowych związanych z robieniem zakupów.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe, przygotowują listę zakupów, dla rodziny/na wydarzenie wcześniej wylosowane na kartce np. przyjęcie urodzinowe na 10 osób, kolacja wigilijna dla 4‑osobowej rodziny, śniadanie niedzielne dla rodziny 6‑osobowej rodziny itp., po przygotowaniu listy wymieniają się między sobą listami i przygotowują scenki rodzajowe w sklepie, podczas których kupują artykuły z listy w podanych na niej ilościach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel informuje uczniów, że każdy z nich ma do dyspozycji wirtualne 30 Euro. Zadanie polega na wybraniu z gazetki reklamowej produktów za podaną kwotę i przygotowanie listy zakupów według przygotowanych przez nauczyciela sytuacji, np. rodzinna kolacja, prezent urodzinowy itd.
Uczniowie odpowiadają na pytania po lekcji: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?
Praca domowa
Uczeń przygotowuje na bazie Aufgabe 8 z części Sprawdź się propozycje odpowiedzi na pytania sprzedawcy.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Bundeszentrum für Ernährung, Clever einkaufen und essen, https://www.bzfe.de/nachhaltiger-konsum/orientierung-beim-einkauf/6-tipps/ [dostęp: 10.05.2023], tylko do użytku edukacyjnego.
Uczniowie zostają podzieleni na 6 grup. Każda grupa losuje jeden nagłówek, będący częścią tekstu Clever einkaufen und essen. Zadaniem grupy jest zapoznanie się z wylosowanym tekstem oraz przygotowanie plakatu, który prezentuje opisywaną wskazówkę/radę dotyczącą przemyślanych zakupów. Grupy przedstawiają plakaty na forum.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu
Przed lekcją: uczniowie przygotowują gazetki reklamowe z różnych sklepów spożywczych, przyklejają na nie niemieckie nazwy artykułów;
W trakcie lekcji: uczniowie, przeglądając gazetki reklamowe, rozmawiają ze sobą i mówią, co chcieliby kupić i w jakiej ilości. Po obejrzeniu filmu uczniowie przygotowują dialogi w różnych sklepach, wykorzystując nazwy produktów z przygotowanych gazetek reklamowych.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu lub nawiązania do kolejnego tematu. Uczniowie przygotowują quiz online dotyczący słownictwa lekcyjnego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0