Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dialektyzmy w Chłopach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże cechy stylizacji gwarowej w Chłopach Władysława Reymonta;
scharakteryzuje język Chłopów na przykładzie fragmentu przedstawiającego ślub Boryny;
określi funkcje dialektyzacji w Chłopach Reymonta.
przeanalizuje różne wcielenia narratora powieści, związane z wykorzystaniem dialektyzmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zadaniem uczniów jest odnalezienie informacji na temat różnic między dialektem a gwarą (np. Dialekt to odmiana języka ogólnego (narodowego) charakterystycznego dla jakiegoś większego terytorium. Natomiast gwara to język używany na mniejszym terenie, np. w gminie, wsi, nie podlega regułom i normom poprawnościowym języka ogólnego).
Uczniowie przynoszą na lekcję lekturę lub podczas zajęć mogą korzystać z tekstu online.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali na podstawie „Przeczytaj” – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi Dialektyzmy w Chłopach. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Czym jest dialektyzacja?
- W jaki sposób przejawia się stylizacja gwarowa w Chłopach?Nauczyciel przedstawia na dużym ekranie mapę myśli (i omawia ją z uczniami) oraz odtwarza audiobook. Następnie dzieli klasę na dwa zespoły.
- Zespół I wyjaśnia, dlaczego narrator w powieści przyjmuje różne wcielenia. Wykonuje również ćw. 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
- Zespół II wynotowuje z audiobooka słowa i zwroty związane z charakterystyczną stylizacją zastosowaną przez autora. Uzupełnia również mapę myśli fragmentami z Chłopów odpowiadającymi różnym rodzajom stylizacji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, korzystając z materiału z lekcji (zamieszczonych fragmentów Chłopów) oraz z telefonów z dostępem do internetu przygotowują słownik dialektyzmów (wraz z wyjaśnieniami).
Praca domowa:
Jeśli znasz gwarę lub język regionalny, wykorzystaj tę odmianę języka, by opowiedzieć o przebiegu wesela Jagny i Boryny. Wyjaśnij, na czym polega różnica między stylizacją gwarową w literaturze a językiem użytym przez ciebie w opowiadaniu.
Materiały pomocnicze:
Nicole Nau i inni, Języki w niebezpieczeństwie. Księga wiedzy, Poznań 2016.
Maria Kamińska, O stylizacji gwarowej w „Chłopach” Reymonta, „Prace Polonistyczne Studies in Polish Literature” 1968, nr 24.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.