Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Bartłomiej Klus

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak definiuje się popęd siły?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach

II. Mechanika. Uczeń:
14) posługuje się pojęciem pędu i jego jednostką; interpretuje II zasadę dynamiki jako związek między zmianą pędu i popędem siły.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje pojęcie popędu,

  2. określi, jakie mogą być skutki działania na ciało siły, w zadanym przedziale czasu,

  3. obliczy popęd siły działającej na ciało.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

- burza mózgów,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- grafika interaktywna prezentująca pojęcie pędu,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Jak definiuje się popęd siły?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Uczniowie zapoznają się z pojęciem i jednostką popędu.
- Uczniowie w formie burzy mózgów dyskutują nad przykładami sytuacji, w których do opisu skutków działania na ciało siły, przez zadany przedział czasowy możliwym jest wykorzystanie pojęcia popędu.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem e‑materiału.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną dołączoną do e‑materiału.
- Uczniowie samodzielnie przystępują do rozwiązania zadań 1‑6 dołączonych do e‑materiału.
- Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału. Uczniowie rozwiązują samodzielnie w domu zadania 7‑8 z dołączonego zestawu zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może zostać wykorzystane przez uczniów po lekcji. Zadania z zestawu ćwiczeń od 1 do 6 powinny zostać rozwiązane w trakcie lekcji. Zadanie 7‑8 z zestawu może stanowić pracę domową.