Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.5.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich lade dich zum Geburtstag ein / Zapraszam cię na urodziny
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat urodzin
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przedmioty i zwyczaje związane z urodzinami;
opowie o swoich urodzinach;
napisze zaproszenie na urodziny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca (gry dydaktyczne);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Wprowadzenie. Nauczyciel zadaje im pytanie, czy woleliby urodziny w wielkim stylu, czy raczej zorganizowane w domu. Nauczyciel pyta także, która z form organizacji urodzin wymienionych we wprowadzeniu wydaje im się najbardziej atrakcyjna, i inicjuje krótką dyskusję na ten temat.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Po pierwszym czytaniu tekstu określają jego gatunek. Po drugim czytaniu rozwiązują Übung 1–3 w części Przeczytaj - wybierają zdjęcie, które odnosi się do tekstu, wybierają poprawną odpowiedź oraz uzupełniają tabelkę.
Nauczyciel łączy uczniów w pary i prosi, aby wspólnie grali w grę i pomagali sobie nawzajem znaleźć poprawne rozwiązania.
Następnie uczniowie wykonują Übung 1–3 w części Gra edukacyjna.
Uczniowie przygotowują się do napisania zaproszenia na urodziny i wykonują w tym celu Aufgabe 1, 3 i 4 w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się.
Pary łączą się w grupy 4‑osobowe i wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują urodziny niespodziankę przygotowane dla koleżanki lub kolegi. Opisy urodzin prezentowane są na forum.
Praca domowa
Uczniowie piszą zaproszenie na urodziny, ozdabiają je obrazkami (Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Zaproszenia zostaną zaprezentowane na następnej lekcji w formie galerii.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z grą przed lekcją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku. Jeśli zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy na temat organizacji przyjęcia urodzinowego;
po lekcji: powtórzenie słownictwa dotyczącego organizacji przyjęcia urodzinowego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0