Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Choroby układu rozrodczego człowieka – przebieg, profilaktyka i leczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz choroby takie jak: nadżerka szyjki macicy, rak szyjki macicy, mięśniaki, rak jajnika, przerost gruczołu krokowego, rak jądra.
Wyjaśnisz, czym jest endometrioza.
Poznasz sposoby profilaktyki chorób układu rozrodczego człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i omawia jej cele.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest niepłodność?
– Jaka jest podstawowa przyczyna niepłodności u kobiet?
– Jakie choroby mogą być przyczyną niepłodności u mężczyzn?
– Która z chorób żeńskiego narządu rodnego jest najczęściej spotykana?
– Która z chorób męskiego narządu rodnego występuje najczęściej?
– Jakie choroby mogą stać się podłożem procesu nowotworowego? Jakie są możliwe działania profilaktyczne?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem udostępnionym przez nauczyciela i w razie potrzeby uzupełniają odpowiedzi udzielone w czasie pogadanki. Następnie rozwiązują indywidualnie polecenie nr 1 („Wymień formy badań stosowane we wczesnej diagnostyce chorób układu rozrodczego człowieka”) i porównują swoją odpowiedź z osobą z pary. Nauczyciel prosi wybrane pary o przedstawienie rozwiązania.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie e‑materiału opracowali mapę myśli dotyczącą przydzielonych zagadnień:
– grupa I i II – choroby żeńskiego układu rozrodczego;
– grupa III i IV – choroby męskiego układu rozrodczego.
Grupy otrzymują po dwa arkusze papieru A2 i na jednym z nich sporządzają mapę myśli. Następnie wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali otrzymane zagadnienia. Eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Uczniowie z drugiej grupy robią na drugim arkuszu notatki w formie mapy myśli, porządkując informacje przekazywane przez eksperta. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup. Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną (wykres przedstawiający trendy zachorowalności i umieralności z powodu nowotworów szyjki macicy u kobiet w wieku 15‑49 lat w Polsce) i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, rozwiązali polecenia odnoszące się do grafiki. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą, po czym wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie e‑materiału i własnej wiedzy na temat chorób układu rozrodczego układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Na podstawie innych źródeł (np. internetowych) uzupełnij mapę myśli stworzoną podczas lekcji o brakujące informacje dotyczące profilaktyki danego schorzenia.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.