Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.12.1
Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was für eine tolle Erfindung! / Ale świetny wynalazek!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność ustnego i pisemnego wypowiadania się na temat przedmiotów użytku codziennego.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wynalazki, z których korzysta na co dzień;
opowiada, jakie niemieckie wynalazki znajdują się w jego domu;
przedstawia wybrany wynalazek.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;
uczy się przez zabawę;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej, co wspiera jego autonomię.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Metody i techniki pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
CLIL (Content Language Integrated Learning);
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, mapa pojęć, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słownik tradycyjny lub internetowy,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „Erfindungen”, wyjaśnia jego znaczenie i prosi uczniów o podanie nazw znanych im wynalazków. Ich pomysły zapisuje na tablicy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat niemieckich wynalazków. Podane przez uczniów przykłady porównywane są z tekstem: Czy coś się pokrywa? Czy pojawiło się coś nowego?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, szukając w nim odpowiedzi na pytanie, o czym rozmawiają Fabian i Felix, i starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Po zapoznaniu się z treścią tekstu uczniowie zostają podzieleni na pary. Każda para uczniów o wybiera z tekstu 4‑5 słów kluczowych i na ich podstawie przygotowuje krótkie ustne streszczenia tekstu. Kilka wypowiedzi uczniów zostaje zaprezentowanych na forum klasy.
Nauczyciel prosi o podanie wynalazków występujących w tekście, które nie są jeszcze zapisane na tablicy i uzupełnia listę na podstawie informacji podanych przez uczniów. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 i 2 z części Sprawdź się w celu utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do tekstu, celem sprawdzenia jego rozumienia (Übung 1 i 2 w części Przeczytaj).
ALTERNATYWNE ĆWICZENIE KOMUNIKACYJNE: jeśli zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej, ćwiczenie może zostać w całości zrealizowane w klasie szkolnej. W przeciwnym wypadku, nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją wybrali jeden z wynalazków, które pojawiły się w tekście i wyszukanie dodatkowych informacji na ich temat. Następnie uczniowie przygotowują krótką prezentację wybranego wynalazku. Dodatkowo uczniowie mogą przygotować formę wizualną (prezentacja multimedialna, kolaż). Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy.
Uczniowie analizują mapę pojęć i na jej podstawie rozwiązują Übung 1, 2 w części Mapa pojęć.
Nauczyciel zwraca uwagę na przykłady czasowników rozdzielnie złożonych występujących w mapie pojęć. Zapisuje na tablicy przykładowe zdanie: Ich ziehe meine Jeans an. Następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik. Zadanie uczniów polega na wskazaniu na mapie pojęć innych przykładów czasowników rozdzielnie złożonych. W celu utrwalenia nowej struktury uczniowie wykonują Übung 3 z części Mapa pojęć oraz Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują techniką speed‑dating. Najpierw zastanawiają się nad tym jakiego wynalazku potrzebują codziennie i dlaczego (Aufgabe 8 z części Sprawdź się). Następnie pytają jak największą liczbę osób w klasie, jakiego wynalazku oni używają codziennie i do czego im służy. Nauczyciel pyta w ramach podsumowania, jakie wynalazki uczniowie wymieniali najczęściej.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Ich zadanie polega na tym, aby w każdym pomieszczeniu ich domu lub mieszkania wskazać choć jeden niemiecki wynalazek oraz wynalazek z kraju pochodzenia ucznia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: aby lepiej przygotować się do lekcji, uczniowie zapoznają się z mapą pojęć już w domu, sprawdzają w słowniku nieznane im słownictwo;
w trakcie lekcji: uczniowie wyszukują w mapie pojęć przykłady czasowników rozdzielnie złożonych;
po lekcji: uczniowie korzystają ze słownictwa zawartego w mapie pojęć jako rusztowania (scaffolding) do realizacji pracy domowej poprzez np. szukanie kolejno wynalazków w swoim domu na podstawie treści zawartych w tej mapie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0