Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Body / Moje ciało

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.3, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] Kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z ludzkim ciałem.

  2. Uczeń stosuje czasownik have got w celu opisania części ciała i wyglądu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje w zakresie opisywania siebie i innych osób.

  2. Uczeń rozwija spostrzegawczość i świadomość własnego ciała.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie z Wprowadzenia i prosi uczniów o wymienienie części ciała, które potrafią już nazwać po angielsku. W tej części zajęć można zachęcić uczniów do ruchu, wydając proste polecenia dotyczące wymienionych części ciała, na przykład touch your nose, clap your hands, stamp your feet…

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Why is Our Body Like This (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst ponownie i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie zdania z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel wyjaśnia formę have got i prosi uczniów o podkreślenie na tablicy przykładów w tekście Why Our Body is Like This. Następnie uczniowie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie zapoznają się z ilustracją, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Ilustracja interaktywna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie pracują w parach i wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie chętni prezentują prace na forum klasy.

  3. Uczniowie mówią, czego się nauczyli podczas lekcji i wymieniają poznane słownictwo.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4 oraz 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re interested in the human body. Write a blog post in which you:

  • name the body parts humans have got;

  • describe what’s inside our bodies;

  • give one piece of information about an organ or a body part.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie zapisują 2–3 krótkie zagadki dotyczące narządów, wykorzystując słownictwo z transkryptu do ilustracji interaktywnej. Jedna osoba zadaje zagadkę koledze/koleżance z pary, a druga osoba na nią odpowiada, po czym zamieniają się rolami.