Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Pozytywizm – powtórzenie wiadomości cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • powtórzy wiadomości dotyczące epoki pozytywizmu;

  • przypomni sobie najważniejszych twórców epoki pozytywizmu;

  • scharakteryzuje sztukę epoki pozytywizmu, odwołując się do założeń ideowych epoki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • WebQuest;

  • plakat.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem ogólnie dostępnych narzędzi, platformy edukacyjnej lub narzędzi używanych w danej placówce szkolnej, na temat pozytywizmu. Każda z grup wybiera jeden z elementów prezentacji:
    – grupa 1: charakterystyka epoki,
    – grupa 2: filozofia,
    – grupa 3: literatura,
    – grupa 4: sztuka.
    Uczniowie pracują metodą WebQuestu. Nauczyciel udostępnia w internecie (w chmurze, na platformie etc.) treść zadania: Przygotujcie prezentację na wybrany temat, pamiętając, że ma ona być częścią całości. Każda grupa będzie miała maksymalnie. 7 minut na przedstawienie swojej części. Możecie korzystać z dowolnych źródeł, np. encyklopedie sztuki, leksykony, artykuły naukowe i wydawnictwa popularnonaukowe, a także strony internetowe (w tym treść lekcji Pozytywizm – powtórzenie wiadomości cz. 1).

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Nauczyciel monitoruje czas każdego wystąpienia, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy. Podczas prezentacji pozostałe grupy sporządzają notatki. Będą one potrzebne przy rozwiązywaniu ćwiczeń z e‑materiału. Wybrany lub chętny uczeń podsumowuje tę część lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przechodzą do pierwszej prezentacji z e‑materiału. Zapoznają się z nią i w parach na podstawie multimedium tworzą mapę myśli syntetyzującą wiadomości o twórcach i tematyce literatury pozytywizmu.

  2. Uczestnicy zajęć zapoznają się z drugim multimedium i charakteryzują sztukę epoki pozytywizmu. Następnie znajdują elementy wspólne sztuk plastycznych i literatury epoki pozytywizmu i zapisują swoje obserwacje. Ćwiczenia z drugiej sekcji multimedialnej uczniowie wykonują indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na podstawie obejrzanych prezentacji i notatek wykonują jeden wspólny plakat podsumowujący wiedzę o pozytywizmie. Plakat może zostać powieszony w widocznym miejscu w klasie.

Praca domowa:

  1. W jaki sposób literatura pozytywizmu odpowiadała na problemy rzeczywistości? Czy można ją nazwać „aktualną” dla czasów jej współczesnych? Zajmij stanowisko w dyskusji i przygotuj argumenty.

Materiały pomocnicze:

  • Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Narodowego w Warszawie.

  • Aleksander Świętochowski, Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka‑Saloni, Wrocław 1985.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.