Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: Język polski
Temat: Powojenne losy Polaków i Żydów. Henryk Grynberg, Uchodźcy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje i interpretuje wybrane fragmenty prozy Henryka Grynberga,
charakteryzuje wybranych artystów opisanych przez Henryka Grynberga w Uchodźcach,
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny i polityczny,
poznaje powojenne warunki życia ludności cywilnej (w tym artystów).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel rozdaje kartki z wydrukowaną recenzją Uchodźców Henryka Grynberga. Uczniowie zapoznają się z tekstem, a następnie na podstawie sekcji Przeczytaj uzupełniają informacje o prozie Henryka Grynberga. Dzielą się swoimi przemyśleniami.
KARTA PRACY – RECENZJA
Rafał Kobylarczyk
„Uchodźcy” – H. Grynberg – recenzja 19 marca 2018
Marek Hłasko, Agnieszka Osiecka, Elżbieta Czyżewska, Sławomir Mrożek – osoby znane prawie każdemu, ale w pewnym momencie musiały z różnych powodów wyjechać z kraju. Jednak wbrew pozorom to nie oznaczało lepszego życia. Autobiograficzna opowieść Henryka Grynberga pokazuje, że osoby z jego pokolenia musiały dokonywać trudnych wyborów.
Publikacja Uchodźcy została wydana po raz pierwszy w 2004 r. Trudno o lepszego autora o takim charakterze jak Grynberg, który sam doskonale zna życie na emigracji. Mimo stosunkowo trudnego tematu podjętego w książce niektóre fragmenty napisane są w żartobliwej konwencji – to pokazuje, że autor umie oddać charakter postaci. Czytelnik z pewnością nie raz uśmiechnie się, czytając rozdział, którego bohaterem jest Marek Hłasko.
Bardzo ważny w książce jest pewien dualizm podróży, w którą zabiera czytelnika autor. Z jednej strony to wycieczka w realnym wymiarze. Razem z bohaterami można zwiedzić Stany Zjednoczone (Nowy Jork, Hollywood, Beverly Hills i Las Vegas) oraz ważne miejsca w Europie (Monachium, Neapol, Mediolan, Genewę) i w innych częściach świata (Buenos Aires i Montreal). Jednocześnie jednak szuka się swojego miejsca i próbuje się żyć w innych realiach, walcząc z problemami materialnymi i duchowymi. Grynberg daje niepowtarzalną szansę wczucia się w sytuację osób z jego pokolenia – pierwszego, które po wojnie szukało swojego miejsca, nie godząc się na życie pod dyktando komunistycznej władzy. Uchodźcy to szansa na podróż w głąb uchodźczej duszy. […]
Autor, oprócz tego, że potrafi nakreślić charakter osób, bardzo dobrze ukazuje również realia historyczne, w jakich przyszło żyć bohaterom. Chociaż nie jest to książka, z którą prześledzi się rok po roku wydarzenia w Polsce w tamtym okresie, to jednak czytelnika z pewnością usatysfakcjonuje wiedza, czym Polska jest dla bohaterów oraz jak jest przez nich widziana. Pozwoli to lepiej zrozumieć motywy, które kierują młodymi osobami szukającymi swojego miejsca w obcym kraju.
Nie licząc wstępu od autora i epilogu, książka ma 20 rozdziałów, w których losy bohaterów się przeplatają. Mimo pojawiających się drobnych błędów stylistycznych czytelnik nie będzie narzekał na chaos. Sposób, w jaki autor formułuje swoje myśli, powinien być zrozumiały dla każdego. Zdarzają się np. wtrącenia z innych języków (aby ukazać realizm sytuacji), ale nie są one skomplikowane – kontekst pomaga zrozumieć ich sens.
Uchodźcy Henryka Grynberga to książka o trudnych latach reżimu komunistycznego i jeszcze trudniejszych wyborach z nimi związanymi. To też zbiór opowieści o różnych osobach, które szukały szczęścia w wielu miejscach na świecie – podobnie jak to się dzieje obecnie, jednak z tą różnicą, że wtedy nie każdy miał możliwość powrotu.
Plus minus:
Na plus:
odwzorowane realia historyczne,
pokazanie wędrówki w sensie dosłownym i metaforycznym,
prosty, zrozumiały język.
Na minus:
drobne błędy stylistyczne.
{https://historia.org.pl}
2. Chętni uczniowie przypominają okoliczności uchodźctwa Polaków po wojnie oraz wybrane informacje dotyczące biografii Henryka Grynberga.
3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują dołączone do galerii interaktywnej polecenia. Gromadzą informacje dotyczące życia wybranej postaci i porównują jej literacki opis z oficjalnym biogramem. Ustalają, na czym polegają różnice w sposobie ukazywania rzeczywistych postaci.
Udzielają odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób wspomnienia i znajomość realiów dopełniają portret artysty. Dzielą się swoimi przemyśleniami.
2. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z wypełniona pierwszą kolumną. Wskazywani przez nauczyciela uczniowie uzupełniają zapisy drugiej kolumny. (Zamiast rysunku na tablicy nauczyciel może rozdać kolejną kartę pracy).
TABELA DO UZUPEŁNIEIA
L.p. | Sformułowanie o postawie artysty | Nazwisko artysty |
1. | Idol, każdy chce takim być jak on | Marek Hłasko |
2. | Ból i niemoc tworzenia | Marek Hłasko |
3. | Chojrakowanie | Marek Hłasko |
4. | Ponadczasowa i uniwersalna wymowa dzieła | Krzysztof Komeda i Roman Polański |
5. | Alkoholizm (powody, nawyki) | Krzysztof Komeda i Marek Hłasko |
6. | Nieuchwytność granicy między świadomością i nieświadomością | Marek Hłasko i Krzysztof Komeda |
7. | Ożywcze działanie sztuki | Krzysztof Komeda |
8. | Granice języka, czasu, alienacji | Leopold Tyrmand i narrator |
9. | Reakcja na interpretacje swojego dzieła | Sławomir Mrożek i Krzysztof Komeda |
Wskazani przez nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje zapisy na podstawie cytowanego w multimedium fragmentu prozy Henryka Grynberga. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel komentuje realizację zadania. Ocenia ją.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa wypowiedzenia:
Stracić cały świat.
Rozpoczynać wszystko od nowa.
Uczniowie na podstawie przebiegu lekcji rozwijają równoważniki zdań, odnosząc ich sens do wybranych fragmentów prozy Henryka Grynberga. Oceniają dokonania scharakteryzowanych artystów w perspektywie uniwersalnej i osobistej. Opracowują mini‑referaty o:
znaczeniu twórczości Marka Hłaski (legenda autsajdera, rozrachunek z polityką);
uniwersalnej wymowie muzyki Krzysztofa Komedy (liryzm i prawda emocji);
obnażaniu absurdu w dramatach Sławomira Mrożka (niezgoda).
Nauczyciel komentuje wypowiedzi wybranych uczniów.
Zadanie domowe
Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu z portalu culture.pl i zredaguj pytania, na które znajdują się odpowiedzi w cytacie o przesłaniu twórczości Henryka Grynberga.
HENRYK GRYNBERG
Debiutował w roku 1959 opowiadaniem, które weszło potem do jego pierwszej książki „Ekipa Antygona” (1963). W tej i w następnych, tak wydanych jeszcze w Polsce i niewolnych od przykrych ingerencji cenzury, jak opublikowanych już na emigracji, opowiada historie tych, którzy zginęli i tych, którzy ocaleli, by żyć potem w Łodzi, w Warszawie, w Nowym Jorku, borykając się z własną pamięcią i z niepamięcią innych. Jak żyć, gdy wszystko, co trzymało człowieka przy życiu umarło?
– zapytują bohaterowie jego prozy. […]
W swoich książkach Grynberg sięga po materiał autobiograficzny i biograficzny: jego żydowski bohater jest najczęściej narratorem, ale to, co przeżyte ma wymiar metafory i jest dopełnione doświadczeniami innych „ocaleńców”. O niewielkiej objętości, pisane oszczędnym, protokolarnym językiem, w którym pojawia się niekiedy sarkazm zmieszany z liryzmem, kolejne książki Grynberga przynoszą zapisy losów ludzkich, które pisarz ocala od zapomnienia, dając wyraz przekonaniu, że taki zabieg jest nie tylko wymogiem literatury wobec ofiar Zagłady, ale i potwierdzeniem świętości samego ludzkiego istnienia.
W dygresyjnym eseju „Uchodźcy” (nominacja do Nagrody Nike, 2004) splata się wiele wątków: jest to opowieść o łódzkich czasach studenckich grupy intelektualistów i artystów, o amerykańskich karierach Krzysztofa Komedy, Marka Hłaski, Jerzego Frykowskiego, Romana Polańskiego, o polskich emigrantach, włóczęgach, uchodźcach. Powracają tu znów wątki autobiograficzne: samotność samego Grynberga i jego matki, która po wojnie wyjechała wpierw do Izraela, później – do Stanów. Książka przesycona jest swoistym poczuciem obcości, które było udziałem polskich Żydów, jednak tym razem poważna refleksja skryta jest pod warstwą barwnych anegdot, a nawet żartów.
O nadrzędnym temacie swojej twórczości mówi Grynberg:
Nie ma ważniejszego tematu w ogóle dla ludzkości, dopóki się nie stanie coś straszniejszego niż Holocaust, a miejmy nadzieję, że się nie stanie. Holocaust jest wielką nauką i przestrogą dla cywilizacji, w której żyjemy. Punktem zwrotnym. Historia Żydów jest wprawdzie bardzo szczególna, ale każdy może wyciągnąć z niej wnioski, bo ona nigdy nie rozgrywała się w próżni i dotyczy wszystkich innych, którzy brali w niej udział. Takie zostawiam przesłanie
.
Materiały pomocnicze
Miejsce urodzenia (1992) w reżyserii Pawła Łozińskiego. Film dokumentalny o Henryku Grynbergu.
Pan T. – polski komediodramat filmowy z 2019 w reżyserii Marcina Krzyształowicza, na podstawie scenariusza napisanego wraz z Andrzejem Gołdą.
Być innym, czyli o najbanalniejszym przypadku niemożności nawiązania dialogu: (garść refleksji na marginesie „Uchodźców” Henryka Grynberga), [w:] Świat i Słowo Stanisław Gębala.
Multimedium
Zawarte w multimedium charakterystyki uczniowie mogą wykorzystać do pogłębienia wiedzy o artystach. Możliwe jest również wykorzystanie zasobów internetowych (np. nagrania muzyki Krzysztofa Komedy, sceny z adaptacji filmowych dzieł literackich czy kadry z filmu o Leopoldzie Tyrmandzie.