Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: Język polski

Temat: Powojenne losy Polaków i Żydów. Henryk Grynberg, Uchodźcy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje i interpretuje wybrane fragmenty prozy Henryka Grynberga,

  • charakteryzuje wybranych artystów opisanych przez Henryka Grynberga w Uchodźcach,

  • wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny i polityczny,

  • poznaje powojenne warunki życia ludności cywilnej (w tym artystów).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel rozdaje kartki z wydrukowaną recenzją Uchodźców Henryka Grynberga. Uczniowie zapoznają się z tekstem, a następnie na podstawie sekcji Przeczytaj uzupełniają informacje o prozie Henryka Grynberga. Dzielą się swoimi przemyśleniami.

KARTA PRACY – RECENZJA

Rafał Kobylarczyk

„Uchodźcy” – H. Grynberg – recenzja 19 marca 2018

Marek Hłasko, Agnieszka Osiecka, Elżbieta Czyżewska, Sławomir Mrożek – osoby znane prawie każdemu, ale w pewnym momencie musiały z różnych powodów wyjechać z kraju. Jednak wbrew pozorom to nie oznaczało lepszego życia. Autobiograficzna opowieść Henryka Grynberga pokazuje, że osoby z jego pokolenia musiały dokonywać trudnych wyborów.

Publikacja Uchodźcy została wydana po raz pierwszy w 2004 r. Trudno o lepszego autora o takim charakterze jak Grynberg, który sam doskonale zna życie na emigracji. Mimo stosunkowo trudnego tematu podjętego w książce niektóre fragmenty napisane są w żartobliwej konwencji – to pokazuje, że autor umie oddać charakter postaci. Czytelnik z pewnością nie raz uśmiechnie się, czytając rozdział, którego bohaterem jest Marek Hłasko.

Bardzo ważny w książce jest pewien dualizm podróży, w którą zabiera czytelnika autor. Z jednej strony to wycieczka w realnym wymiarze. Razem z bohaterami można zwiedzić Stany Zjednoczone (Nowy Jork, Hollywood, Beverly Hills i Las Vegas) oraz ważne miejsca w Europie (Monachium, Neapol, Mediolan, Genewę) i w innych częściach świata (Buenos Aires i Montreal). Jednocześnie jednak szuka się swojego miejsca i próbuje się żyć w innych realiach, walcząc z problemami materialnymi i duchowymi. Grynberg daje niepowtarzalną szansę wczucia się w sytuację osób z jego pokolenia – pierwszego, które po wojnie szukało swojego miejsca, nie godząc się na życie pod dyktando komunistycznej władzy. Uchodźcy to szansa na podróż w głąb uchodźczej duszy. […]

Autor, oprócz tego, że potrafi nakreślić charakter osób, bardzo dobrze ukazuje również realia historyczne, w jakich przyszło żyć bohaterom. Chociaż nie jest to książka, z którą prześledzi się rok po roku wydarzenia w Polsce w tamtym okresie, to jednak czytelnika z pewnością usatysfakcjonuje wiedza, czym Polska jest dla bohaterów oraz jak jest przez nich widziana. Pozwoli to lepiej zrozumieć motywy, które kierują młodymi osobami szukającymi swojego miejsca w obcym kraju.

Nie licząc wstępu od autora i epilogu, książka ma 20 rozdziałów, w których losy bohaterów się przeplatają. Mimo pojawiających się drobnych błędów stylistycznych czytelnik nie będzie narzekał na chaos. Sposób, w jaki autor formułuje swoje myśli, powinien być zrozumiały dla każdego. Zdarzają się np. wtrącenia z innych języków (aby ukazać realizm sytuacji), ale nie są one skomplikowane – kontekst pomaga zrozumieć ich sens.

Uchodźcy Henryka Grynberga to książka o trudnych latach reżimu komunistycznego i jeszcze trudniejszych wyborach z nimi związanymi. To też zbiór opowieści o różnych osobach, które szukały szczęścia w wielu miejscach na świecie – podobnie jak to się dzieje obecnie, jednak z tą różnicą, że wtedy nie każdy miał możliwość powrotu.

Plus minus:

Na plus:

  • odwzorowane realia historyczne,

  • pokazanie wędrówki w sensie dosłownym i metaforycznym,

  • prosty, zrozumiały język.

Na minus:

  • drobne błędy stylistyczne.

{https://historia.org.pl}

2. Chętni uczniowie przypominają okoliczności uchodźctwa Polaków po wojnie oraz wybrane informacje dotyczące biografii Henryka Grynberga.

3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują dołączone do galerii interaktywnej polecenia. Gromadzą informacje dotyczące życia wybranej postaci i porównują jej literacki opis z oficjalnym biogramem. Ustalają, na czym polegają różnice w sposobie ukazywania rzeczywistych postaci.

Udzielają odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób wspomnienia i znajomość realiów dopełniają portret artysty. Dzielą się swoimi przemyśleniami.

2. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z wypełniona pierwszą kolumną. Wskazywani przez nauczyciela uczniowie uzupełniają zapisy drugiej kolumny. (Zamiast rysunku na tablicy nauczyciel może rozdać kolejną kartę pracy).

TABELA DO UZUPEŁNIEIA

L.p.

Sformułowanie o postawie artysty

Nazwisko artysty

1.

Idol, każdy chce takim być jak on

Marek Hłasko

2.

Ból i niemoc tworzenia

Marek Hłasko

3.

Chojrakowanie

Marek Hłasko

4.

Ponadczasowa i uniwersalna wymowa dzieła

Krzysztof Komeda i Roman Polański

5.

Alkoholizm (powody, nawyki)

Krzysztof Komeda i Marek Hłasko

6.

Nieuchwytność granicy między świadomością i nieświadomością

Marek Hłasko i Krzysztof Komeda

7.

Ożywcze działanie sztuki

Krzysztof Komeda

8.

Granice języka, czasu, alienacji

Leopold Tyrmand i narrator

9.

Reakcja na interpretacje swojego dzieła

Sławomir Mrożek i Krzysztof Komeda

Wskazani przez nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje zapisy na podstawie cytowanego w multimedium fragmentu prozy Henryka Grynberga. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel komentuje realizację zadania. Ocenia ją.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa wypowiedzenia:

  • Stracić cały świat.

  • Rozpoczynać wszystko od nowa.

Uczniowie na podstawie przebiegu lekcji rozwijają równoważniki zdań, odnosząc ich sens do wybranych fragmentów prozy Henryka Grynberga. Oceniają dokonania scharakteryzowanych artystów w perspektywie uniwersalnej i osobistej. Opracowują mini‑referaty o:

  • znaczeniu twórczości Marka Hłaski (legenda autsajdera, rozrachunek z polityką);

  • uniwersalnej wymowie muzyki Krzysztofa Komedy (liryzm i prawda emocji);

  • obnażaniu absurdu w dramatach Sławomira Mrożka (niezgoda).

Nauczyciel komentuje wypowiedzi wybranych uczniów.

Zadanie domowe

Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu z portalu culture.pl i zredaguj pytania, na które znajdują się odpowiedzi w cytacie o przesłaniu twórczości Henryka Grynberga.

HENRYK GRYNBERG

Debiutował w roku 1959 opowiadaniem, które weszło potem do jego pierwszej książki „Ekipa Antygona” (1963). W tej i w następnych, tak wydanych jeszcze w Polsce i niewolnych od przykrych ingerencji cenzury, jak opublikowanych już na emigracji, opowiada historie tych, którzy zginęli i tych, którzy ocaleli, by żyć potem w Łodzi, w Warszawie, w Nowym Jorku, borykając się z własną pamięcią i z niepamięcią innych. Jak żyć, gdy wszystko, co trzymało człowieka przy życiu umarło? – zapytują bohaterowie jego prozy. […] 

W swoich książkach Grynberg sięga po materiał autobiograficzny i biograficzny: jego żydowski bohater jest najczęściej narratorem, ale to, co przeżyte ma wymiar metafory i jest dopełnione doświadczeniami innych „ocaleńców”. O niewielkiej objętości, pisane oszczędnym, protokolarnym językiem, w którym pojawia się niekiedy sarkazm zmieszany z liryzmem, kolejne książki Grynberga przynoszą zapisy losów ludzkich, które pisarz ocala od zapomnienia, dając wyraz przekonaniu, że taki zabieg jest nie tylko wymogiem literatury wobec ofiar Zagłady, ale i potwierdzeniem świętości samego ludzkiego istnienia.

W dygresyjnym eseju „Uchodźcy” (nominacja do Nagrody Nike, 2004) splata się wiele wątków: jest to opowieść o łódzkich czasach studenckich grupy intelektualistów i artystów, o amerykańskich karierach Krzysztofa Komedy, Marka Hłaski, Jerzego Frykowskiego, Romana Polańskiego, o polskich emigrantach, włóczęgach, uchodźcach. Powracają tu znów wątki autobiograficzne: samotność samego Grynberga i jego matki, która po wojnie wyjechała wpierw do Izraela, później – do Stanów. Książka przesycona jest swoistym poczuciem obcości, które było udziałem polskich Żydów, jednak tym razem poważna refleksja skryta jest pod warstwą barwnych anegdot, a nawet żartów.

O nadrzędnym temacie swojej twórczości mówi Grynberg: 

Nie ma ważniejszego tematu w ogóle dla ludzkości, dopóki się nie stanie coś straszniejszego niż Holocaust, a miejmy nadzieję, że się nie stanie. Holocaust jest wielką nauką i przestrogą dla cywilizacji, w której żyjemy. Punktem zwrotnym. Historia Żydów jest wprawdzie bardzo szczególna, ale każdy może wyciągnąć z niej wnioski, bo ona nigdy nie rozgrywała się w próżni i dotyczy wszystkich innych, którzy brali w niej udział. Takie zostawiam przesłanie.

Materiały pomocnicze

  • Miejsce urodzenia (1992) w reżyserii Pawła Łozińskiego. Film dokumentalny o Henryku Grynbergu.

  • Pan T. – polski komediodramat filmowy z 2019 w reżyserii Marcina Krzyształowicza, na podstawie scenariusza napisanego wraz z Andrzejem Gołdą.

  • Być innym, czyli o najbanalniejszym przypadku niemożności nawiązania dialogu: (garść refleksji na marginesie „Uchodźców” Henryka Grynberga), [w:] Świat i Słowo Stanisław Gębala.

Multimedium

Zawarte w multimedium charakterystyki uczniowie mogą wykorzystać do pogłębienia wiedzy o artystach. Możliwe jest również wykorzystanie zasobów internetowych (np. nagrania muzyki Krzysztofa Komedy, sceny z adaptacji filmowych dzieł literackich czy kadry z filmu o Leopoldzie Tyrmandzie.