| |
| |
| Warunki trwałości jąder atomowych |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 4) posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego; opisuje powstawanie promieniowania gamma. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 10) posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego; opisuje powstawanie promieniowania gamma. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy co to znaczy, że izotopy są trwałe bądź nietrwałe,
posługując się tablicą izotopów znajduje przykładowe izotopy stabilne,
wyznacza warunki trwałości jąder atomowych.
|
| |
| wykład informacyjny, rozwiązywanie problemów |
| |
| |
| tablica izotopów, papierowa lub w wersji elektronicznej |
|
|
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy wiedzą czym jest promieniowanie αalfa, czy w życiu codziennym spotykamy się z izotopami αalfa‑promieniotwórczymi, a jeśli tak, czy potrafią podać przykłady. Do ostatniej części tego pytania nauczyciel wróci na końcu lekcji. |
|
Nauczyciel wprowadza definicję izotopów trwałych i nietrwałych, zgodnie z częścią „Warto przeczytać” e‑materiału. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tablicą izotopów. Uczniowie wyszukują przykładowe izotopy stabilne w całym zakresie liczb atomowych (od wodoru do bizmutu). Uczniowie rysują wykres stosunku liczby neutronów do liczby protonów w stabilnych izotopach w funkcji liczby atomowej. Uczniowie formułują regułę dotyczącą trwałości jąder atomowych, nauczyciel weryfikuje ich pracę. Nauczyciel wprowadza pojęcie energii wiązania, oraz czynników, które mają na nią wpływ, zgodnie z tekstem w części „Warto przeczytać” e‑materiału. Korzystając z grafiki interaktywnej, uczniowie rysują wykres energii wiązania dla wybranej masy atomowej, zaznaczając na nim izotopy stabilne. |
|
Uczniowie analizują wykres energii wiązania oraz wyciągają wnioski dotyczące związku energii wiązania jąder atomowych z ich trwałością. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań 2, 3 i 6 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane na lekcjach dotyczących rozpadów promieniotwórczych. |