| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) rozróżnia metale i półprzewodniki: omawia zależność oporu od temperatury dla metali i półprzewodników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
pozna model budowy wewnętrznej metali, w tym elementy teorii pasmowej;
zrozumie związek między budową wewnętrzną a obserwowanymi właściwościami;
zastosuje modele budowy wewnętrznej do wyjaśnienia właściwości makroskopowych.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład problemowy, burza mózgów, pokaz multimedialny |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel pyta uczniów: jakie znacie właściwości metali? Uczniowie mając do dyspozycji próbki różnych metali powinni wymienić te właściwości (przewodzenie prądu i ciepła, plastyczność, połysk). Nauczyciel stawia problem: jakie cechy budowy wewnętrznej powodują takie właściwości? |
|
Po dyskusji z uczniami formułujemy wniosek: Istotną cechą metali jest obecność swobodnych elektronów, które są odpowiedzialne za przewodzenie prądu i ciepła.
Nauczyciel prezentuje schemat budowy wewnętrznej metali.
Nauczyciel omawia modele struktury krystalicznej metali, przypominając podstawowe cechy kryształów.
Nauczyciel pyta uczniów: Jaki jest mechanizm tworzenia wiązań chemicznych ( dążenie przez atomy do uzyskania ośmiu elektronów na ostatniej powłoce).
Na postawie położenia metali w układzie okresowym i wartościowości w wyniku dyskusji z uczniami powinien zostać stworzony model wiązania metalicznego, który wyjaśnia obserwowane właściwości metali.
Nauczyciel omawia model pasmowy wykorzystując Rys. 4. i 5.
|
|
Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 5, 6 z zestawu ćwiczeń w celu zweryfikowania zdobytej na lekcji wiedzy. |
|
Zadania: 3, 4, 9, 10 w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może być wykorzystana na każdej lekcji, na której będą omawiana właściwości materiałów, także przy powtarzaniu wiadomości. |