Numer e‑materiału: 3.1.6.5

Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Eine kulinarische Reise durch Deutschland/Kulinarna podróż przez Niemcy

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i informowania na temat posiłków i ich przygotowania.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
8) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
9) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • podaje przykłady kilku typowych dań niemieckich;

  • analizuje przepis kulinarny pod kątem potrzebnych składników oraz procesu przygotowania;

  • formułuje samodzielnie przepis kulinarny.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić,

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji,

  • sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje,

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: pogadanka, anegdota, wyjaśnianie;

  • praktyczna – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zgadli, co jest tematem lekcji. Uczniowie stawiając pytania zamknięte mają za zadanie odgadnąć słowa kulinarische Reise.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pochodzenia nazwy kawy serwowanej głównie na północy Niemiec. Następnie prosi ich o podanie innych typowo niemieckich dań.

  • W kolejnym etapie uczniowie dopasowują opisy potraw do zdjęć z sekcji Przeczytaj. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie ich według własnych upodobań.

  • Uczniowie wykonują zadania do tekstu z sekcji Przeczytaj: dopasuj potrawę do zdjęcia, opis do potrawy, wymień typowo polskie dania, opowiedz o nich.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie słuchają tekstu, starając się zrozumieć jego treść. W parach, a następnie w grupach odtwarzają przepis na sałatkę ziemniaczaną.

  • W kolejnym etapie uczniowie pracując w parach mogą przygotować sałatkę z przyniesionych wcześniej na lekcję produktów. Przygotowując sałatkę, opracowują przepis i wykonanie, zapisują go. Po przygotowaniu, prezentują gotowy produkt, opisując sposób wykonania na forum klasy. Po swojej wypowiedzi otrzymują informację zwrotną od koleżanek i kolegów oraz nauczyciela.

  • Uczniowie wykonują polecenia do ćwiczeń w sekcji Plik audio.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie opisują potrzebne składniki i ich ilości oraz samodzielnie konstruują przepis kulinarny.

  • Uwaga: podczas realizacji lekcji w klasie można zaproponować uczniom zabawę „richtig/falsch” jako podsumowanie zajęć. Uczniowie podzieleni na dwie grupy przygotowują poprawne i niepoprawne zdania dotyczące omawianego materiału (zdania mogą dotyczyć zarówno informacji merytorycznych, jak i poprawności środków językowych, np. Dazu braucht man ein Bund Salz./Die Palatschinken sind bitter./Das Schnitzel kommt aus Wien.) Następnie prezentują zdania drugiej grupie, która musi stwierdzić, czy zdanie jest poprawne, czy też nie. Reguły czasowe oraz punktację ustala nauczyciel, który rozstrzyga również sprawy sporne.

Praca domowa

  • W przypadku rozszerzenia zajęć szkolnych o podsumowanie zajęć w postaci zabawy „richtig/falsch” należy poprosić uczniów o wykonanie w domu Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.
    Uwaga: Aufgabe 7 i 8 uczniowie mogą wykonać również w formie podcastu - pokazać na nagranym filmie składniki, sposób wykonania potrawy oraz efekt końcowy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wykonanie zadania domowego z poprzedniej lekcji, rozdzielenie i uporządkowanie dwóch przemieszanych tekstów przepisów  kulinarnych;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel rozdaje uczniom małe karteczki z nazwami produktów i potraw z tekstu oraz czynnościami związanymi z przygotowaniem potrawy (mogą się wielokrotnie powtórzyć). Uczniowie w trakcie wspólnego głośnego odtwarzania tekstu wstają/podnoszą kartkę, gdy usłyszą nazwę, którą otrzymali na kartce;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, samodzielne  opisanie przepisu swojej ulubionej potrawy z wykorzystaniem poznanego słownictwa, zadaniem dodatkowym może być przepis na polską potrawę, która ma niecodzienną nazwę lub skład. Jakie składniki tej potrawy mogą budzić zdziwienie/opór obcokrajowców? Dlaczego? Na przykład flaki.