Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.6.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Eine kulinarische Reise durch Deutschland/Kulinarna podróż przez Niemcy
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i informowania na temat posiłków i ich przygotowania.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
podaje przykłady kilku typowych dań niemieckich;
analizuje przepis kulinarny pod kątem potrzebnych składników oraz procesu przygotowania;
formułuje samodzielnie przepis kulinarny.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
sam decyduje, jakie informacje przedstawić,
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji,
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje,
pracuje na autentycznych materiałach językowych.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, anegdota, wyjaśnianie;
praktyczna – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgadli, co jest tematem lekcji. Uczniowie stawiając pytania zamknięte mają za zadanie odgadnąć słowa kulinarische Reise.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pochodzenia nazwy kawy serwowanej głównie na północy Niemiec. Następnie prosi ich o podanie innych typowo niemieckich dań.
W kolejnym etapie uczniowie dopasowują opisy potraw do zdjęć z sekcji Przeczytaj. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie ich według własnych upodobań.
Uczniowie wykonują zadania do tekstu z sekcji Przeczytaj: dopasuj potrawę do zdjęcia, opis do potrawy, wymień typowo polskie dania, opowiedz o nich.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają tekstu, starając się zrozumieć jego treść. W parach, a następnie w grupach odtwarzają przepis na sałatkę ziemniaczaną.
W kolejnym etapie uczniowie pracując w parach mogą przygotować sałatkę z przyniesionych wcześniej na lekcję produktów. Przygotowując sałatkę, opracowują przepis i wykonanie, zapisują go. Po przygotowaniu, prezentują gotowy produkt, opisując sposób wykonania na forum klasy. Po swojej wypowiedzi otrzymują informację zwrotną od koleżanek i kolegów oraz nauczyciela.
Uczniowie wykonują polecenia do ćwiczeń w sekcji Plik audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują potrzebne składniki i ich ilości oraz samodzielnie konstruują przepis kulinarny.
Uwaga: podczas realizacji lekcji w klasie można zaproponować uczniom zabawę „richtig/falsch” jako podsumowanie zajęć. Uczniowie podzieleni na dwie grupy przygotowują poprawne i niepoprawne zdania dotyczące omawianego materiału (zdania mogą dotyczyć zarówno informacji merytorycznych, jak i poprawności środków językowych, np. Dazu braucht man ein Bund Salz./Die Palatschinken sind bitter./Das Schnitzel kommt aus Wien.) Następnie prezentują zdania drugiej grupie, która musi stwierdzić, czy zdanie jest poprawne, czy też nie. Reguły czasowe oraz punktację ustala nauczyciel, który rozstrzyga również sprawy sporne.
Praca domowa
W przypadku rozszerzenia zajęć szkolnych o podsumowanie zajęć w postaci zabawy „richtig/falsch” należy poprosić uczniów o wykonanie w domu Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.
Uwaga: Aufgabe 7 i 8 uczniowie mogą wykonać również w formie podcastu - pokazać na nagranym filmie składniki, sposób wykonania potrawy oraz efekt końcowy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wykonanie zadania domowego z poprzedniej lekcji, rozdzielenie i uporządkowanie dwóch przemieszanych tekstów przepisów kulinarnych;
w trakcie lekcji: nauczyciel rozdaje uczniom małe karteczki z nazwami produktów i potraw z tekstu oraz czynnościami związanymi z przygotowaniem potrawy (mogą się wielokrotnie powtórzyć). Uczniowie w trakcie wspólnego głośnego odtwarzania tekstu wstają/podnoszą kartkę, gdy usłyszą nazwę, którą otrzymali na kartce;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, samodzielne opisanie przepisu swojej ulubionej potrawy z wykorzystaniem poznanego słownictwa, zadaniem dodatkowym może być przepis na polską potrawę, która ma niecodzienną nazwę lub skład. Jakie składniki tej potrawy mogą budzić zdziwienie/opór obcokrajowców? Dlaczego? Na przykład flaki.