Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.10.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bewegung tut jedem gut/Sport jest dobry dla każdego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat uprawiania sportu.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia powody, dla których warto regularnie uprawiać sport;
powtarza zwroty służące opisywaniu zalet;
opowiada o tym, czy uprawia sport i jak dba o kondycję fizyczną.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie, praca z mapą pojęć;
aktywizująca: układanie dialogów, kula śnieżna, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca grupowa,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
kartki z pytaniami do krótkiej ankiety,
zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportu,
karteczki z hasłami z tekstu Przeczytaj,
grafiki związane z zaletami uprawiania sportu,
tekst źródłowy,
multimedium: (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel przeprowadza wśród uczniów krótką wstępną ankietę dotyczącą ich aktywności sportowej. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę z pytaniami. Przykłady pytań:
Interessierst du dich fü Sport? (ja, nein, nicht so sehr)
Wie oft treibst du Sport? (nie, selten, manchmal, oft, täglich)
Wie findest du Sport? (langweilig, interessant, wichtig, unwichtig, gesund, ungesund)
Uczniowie zaznaczają odpowiedzi. Nauczyciel zbiera karteczki i prosi dwóch uczniów o podsumowanie wyników. Dla ułatwienia nauczyciel zapisuje na tablicy następujące wyrażenia:
... Schüler und Schülerinnen interessieren sich/interessieren sich nicht/interessieren sich nicht so sehr für Sport.
... Schüler und Schülerinnen treiben Sport ...
... Schüler und Schülerinnen finden Sport ...Uczniowie czytają tekst wprowadzający i porównują informacje tam zawarte z wynikami ankiety w klasie. Nauczyciel pyta: Wie bewertet ihr das Interesse an Sport in eurer Klasse? Kann man sagen, dass Sport eine große Bedeutung für eure Klasse hat? Wie ist es in Deutschland? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla kolejno zdjęcia różnych dyscyplin sportowych i prosi uczniów o przypomnienie ich nazw w języku niemieckim. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozwiesza na tablicy arkusz z zapisanymi jeden pod drugim wyrazami lub wyrażeniami, które wystąpią w tekście Przeczytaj Bewegung – ein wichtiger Schutzfaktor, np. die Gesundheit, motivieren, sich bewegen, eine ausgewogene Ernährung, das Immunsystem, verringern, verbessern, fördern, sich konzentrieren, regelmäßig, körperlich, das Risiko, Stress bewältigen. Uczniowie losują kolejno z pojemnika jedno z powyższych haseł w języku niemieckim i polskim. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie po niemiecku danego hasła tak, aby pozostali uczniowie mogli wskazać, o które hasło z listy chodzi. Przy odgadniętym haśle nauczyciel dopisuje na tablicy znaczenie w języku polskim.
Nauczyciel pyta: Mit welchem Thema verbinden sich diese Wörter? Worüber werdet ihr lesen? Was meint ihr? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Bewegung – ein wichtiger Schutzfaktor. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zawartych w słowniczku.
Nauczyciel pyta: Waren eure Vermutungen richtig? Worüber ist der Text? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje nie są zgodne z treścią tekstu, dopasowują zwroty o podobnym znaczeniu. Uczniowie wykonują zadania najpierw samodzielnie, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami kolegi/koleżanki.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Tipp zum Wortschatz, a następnie dzieli klasę na grupy i zapisuje na tablicy pytanie związane z treścią tekstu: Warum ist Bewegung ein wichtiger Schutzfaktor? Wie sind die Vorteile von Sport? Każda grupa przygotowuje na podstawie treści tekstu oraz własnych przemyśleń 5 argumentów, a następnie członkowie grupy prezentują je kolejno, wykorzystując zwroty z Tipp zum Wortschatz oraz Übung 4 w części Przeczytaj.
Nauczyciel rozwiesza na tablicy różne zdjęcia/grafiki związane z zaletami uprawiania sportu, np. zdjęcie wagi, serca, płuc, zdjęcie uśmiechniętej osoby, osoby o wysportowanej, umięśnionej sylwetce lub osoby słuchającej muzyki podczas joggingu, zdjęcie starszej osoby uprawiającej sport. Nauczyciel pyta: Warum treibt man Sport? Mit welchen Vorteilen von Sport verbindet ihr diese Bilder? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z mapą pojęć i spróbowali jeszcze raz nazwać zalety uprawiania sportu, wykorzystując podane w mapie pojęć hasła. Nauczyciel pyta: Welche Wendung passt zu diesem Foto? Wybrani uczniowie odpowiadają na pytanie.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia mapy pojęć, wykorzystując do tego Übungen 1‑4 w części Mapa pojęć. Uczniowie uzupełniają mapę pojęć podanymi zwrotami, uzupełniają tekst, na podstawie mapy pojęć zaznaczają prawidłową odpowiedż na pytania, łączą wyrazy, tworząc wyrażenia. Uczniowie rozwiązują zadania najpierw samodzielnie, a następnie z kolegą/koleżanką z pary porównują rozwiązania.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypowiadają się na temat powodów uprawiania sportu. Uczniowie wykorzystują do tego mapę pojęć i wyrażenia z Übung 1 w części Mapa pojęć. Nauczyciel rozpoczyna wypowiedź: Es gibt viele Gründe für regelmäßigen Sport. Sport macht stark. Dank regelmäßigem Training kann man Muskeln aufbauen. Następnie wskazuje ucznia, który będzie kontynuował wypowiedź. Uczeń formułuje swoje zdania, a następnie wskazuje kolegę/koleżankę.
Uczniowie w parach tworzą krótkie dialogi na temat uprawiania sportu (czy go uprawiają? jaki sport? czy dbają o swoją kondycję fizyczną?). Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa
Uczeń formułuje wpis na bloga, w którym opisuje, czy uprawia sport i w jaki sposób dba o kondycję fizyczną (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, przypomnienie słownictwa związanego ze sportem. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
W trakcie lekcji: mapa może służyć jako baza zwrotów i wyrażeń związanych z tematem sportu. Uczniowie pracują w parach lub grupach i na podstawie słownictwa zawartego w mapie pojęć przygotowują dialogi, w których tematem są powody uprawiania sportu. Uczniowie przekonują kolegę/koleżankę do uprawiania sportu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu sportu, jako podstawa do notatki z lekcji. Uczniowie przygotowują porady w formie notatki wizualnej, jak zadbać o zdrowie poprzez ruch i uprawianie sportu.