Numer e‑materiału: 3.1.10.1

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Bewegung tut jedem gut/Sport jest dobry dla każdego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat uprawiania sportu.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia powody, dla których warto regularnie uprawiać sport;

  • powtarza zwroty służące opisywaniu zalet;

  • opowiada o tym, czy uprawia sport i jak dba o kondycję fizyczną. 

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie, praca z mapą pojęć;

  • aktywizująca: układanie dialogów, kula śnieżna, burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca grupowa,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • kartki z pytaniami do krótkiej ankiety,

  • zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportu,

  • karteczki z hasłami z tekstu Przeczytaj,

  • grafiki związane z zaletami uprawiania sportu,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przeprowadza wśród uczniów krótką wstępną ankietę dotyczącą ich aktywności sportowej. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę z pytaniami. Przykłady pytań:

  1. Interessierst du dich fü Sport? (ja, nein, nicht so sehr)

  2. Wie oft treibst du Sport? (nie, selten, manchmal, oft, täglich)

  3. Wie findest du Sport? (langweilig, interessant, wichtig, unwichtig, gesund, ungesund)

  • Uczniowie zaznaczają odpowiedzi. Nauczyciel zbiera karteczki i prosi dwóch uczniów o podsumowanie wyników. Dla ułatwienia nauczyciel zapisuje na tablicy następujące wyrażenia:
    ... Schüler und Schülerinnen interessieren sich/interessieren sich nicht/interessieren sich nicht so sehr für Sport.
    ... Schüler und Schülerinnen treiben Sport ...
    ... Schüler und Schülerinnen finden Sport ...

  • Uczniowie czytają tekst wprowadzający i porównują informacje tam zawarte z wynikami ankiety w klasie. Nauczyciel pyta: Wie bewertet ihr das Interesse an Sport in eurer Klasse? Kann man sagen, dass Sport eine große Bedeutung für eure Klasse hat? Wie ist es in Deutschland? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Nauczyciel wyświetla kolejno zdjęcia różnych dyscyplin sportowych i prosi uczniów o przypomnienie ich nazw w języku niemieckim. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozwiesza na tablicy arkusz z zapisanymi jeden pod drugim wyrazami lub wyrażeniami, które wystąpią w tekście Przeczytaj Bewegung – ein wichtiger Schutzfaktor, np. die Gesundheit, motivieren, sich bewegen, eine ausgewogene Ernährung, das Immunsystem, verringern, verbessern, fördern, sich konzentrieren, regelmäßig, körperlich, das Risiko, Stress bewältigen. Uczniowie losują kolejno z pojemnika jedno z powyższych haseł w języku niemieckim i polskim. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie po niemiecku danego hasła tak, aby pozostali uczniowie mogli wskazać, o które hasło z listy chodzi. Przy odgadniętym haśle nauczyciel dopisuje na tablicy znaczenie w języku polskim.

  • Nauczyciel pyta: Mit welchem Thema verbinden sich diese Wörter? Worüber werdet ihr lesen? Was meint ihr? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem Bewegung – ein wichtiger Schutzfaktor. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zawartych w słowniczku.

  • Nauczyciel pyta: Waren eure Vermutungen richtig? Worüber ist der Text? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje nie są zgodne z treścią tekstu, dopasowują zwroty o podobnym znaczeniu. Uczniowie wykonują zadania najpierw samodzielnie, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami kolegi/koleżanki.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Tipp zum Wortschatz, a następnie dzieli klasę na grupy i zapisuje na tablicy pytanie związane z treścią tekstu: Warum ist Bewegung ein wichtiger Schutzfaktor? Wie sind die Vorteile von Sport? Każda grupa przygotowuje na podstawie treści tekstu oraz własnych przemyśleń 5 argumentów, a następnie członkowie grupy prezentują je kolejno, wykorzystując zwroty z Tipp zum Wortschatz oraz Übung 4 w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel rozwiesza na tablicy różne zdjęcia/grafiki związane z zaletami uprawiania sportu, np. zdjęcie wagi, serca, płuc, zdjęcie uśmiechniętej osoby, osoby o wysportowanej, umięśnionej sylwetce lub osoby słuchającej muzyki podczas joggingu, zdjęcie starszej osoby uprawiającej sport. Nauczyciel pyta: Warum treibt man Sport? Mit welchen Vorteilen von Sport verbindet ihr diese Bilder? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.

  • Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z mapą pojęć i spróbowali jeszcze raz nazwać zalety uprawiania sportu, wykorzystując podane w mapie pojęć hasła. Nauczyciel pyta: Welche Wendung passt zu diesem Foto? Wybrani uczniowie odpowiadają na pytanie.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia mapy pojęć, wykorzystując do tego Übungen 1‑4 w części Mapa pojęć. Uczniowie uzupełniają mapę pojęć podanymi zwrotami, uzupełniają tekst, na podstawie mapy pojęć zaznaczają prawidłową odpowiedż na pytania, łączą wyrazy, tworząc wyrażenia. Uczniowie rozwiązują zadania najpierw samodzielnie, a następnie z kolegą/koleżanką z pary porównują rozwiązania.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wypowiadają się na temat powodów uprawiania sportu. Uczniowie wykorzystują do tego mapę pojęć i wyrażenia z Übung 1 w części Mapa pojęć. Nauczyciel rozpoczyna wypowiedź: Es gibt viele Gründe für regelmäßigen Sport. Sport macht stark. Dank regelmäßigem Training kann man Muskeln aufbauen. Następnie wskazuje ucznia, który będzie kontynuował wypowiedź. Uczeń formułuje swoje zdania, a następnie wskazuje kolegę/koleżankę.

  • Uczniowie w parach tworzą krótkie dialogi na temat uprawiania sportu (czy go uprawiają? jaki sport? czy dbają o swoją kondycję fizyczną?). Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

Praca domowa

  • Uczeń formułuje wpis na bloga, w którym opisuje, czy uprawia sport i w jaki sposób dba o kondycję fizyczną (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, przypomnienie słownictwa związanego ze sportem. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.

  • W trakcie lekcji: mapa może służyć jako baza zwrotów i wyrażeń związanych z tematem sportu. Uczniowie pracują w parach lub grupach i na podstawie słownictwa zawartego w mapie pojęć przygotowują dialogi, w których tematem są powody uprawiania sportu. Uczniowie przekonują kolegę/koleżankę do uprawiania sportu.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu sportu, jako podstawa do notatki z lekcji. Uczniowie przygotowują porady w formie notatki wizualnej, jak zadbać o zdrowie poprzez ruch i uprawianie sportu.