Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Założenia teatru Czystej Formy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje założenia teorii Czystej Formy,
ustala, czy zacytowany fragment Szewców Witkacego odpowiada założeniom teorii Czystej Formy,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym w odniesieniu do poezji Tadeusza Micińskiego oraz założeń Czystej Formy,
decyduje, czy dane dzieło dramaturgiczne, poetyckie lub malarskie można uznać za dzieło Czystej Formy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z informacjami z bloku tekstowego lekcji Założenia teatru Czystej Formy. Prosi także, by grupa chętnych uczniów przygotowała prezentację złożoną z plastycznych dzieł Witkacego, które mogłyby być ilustracją założeń Czystej Formy. Podpowiada, że mogą to być obrazy z cyklu Kompozycje astronomiczne. Dobrym pomysłem byłoby też zilustrowanie muzyką współczesną, np. alternatywną lub elektroniczną czy klubową. Uczniowie sami decydują o ostatecznym kształcie prezentacji.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna właściwą część lekcji od wyświetlenia wykładu eksperta, prof. Andrzeja Franaszka, na temat założeń Czystej Formy w twórczości Witkacego. Poleca, by uczniowie, słuchając, notowali w zeszytach najważniejsze informacje, np. w formie mapy skojarzeń.
Po zakończeniu wykładu prowadzący prosi, by uczniowie scharakteryzowali założenia Czystej Formy. Podczas rozmowy uczniowie uzupełniają swoje notatki w zeszytach. Później nauczyciel pyta: czy teoria Czystej Formy jest możliwa do zrealizowania w sztuce? W jakich dziedzinach oprócz teatru?
Uczniowie odpowiadają swobodnie, a następnie nauczyciel prosi o przedstawienie prezentacji przygotowanej w domu. Po jej zakończeniu pyta o wrażenia widzów i o to, czy Czysta Forma znalazła odwzorowanie w malarstwie Witkacego.W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie rozwiązują (w parach) zadania, które towarzyszą sekcji „Film”.
Później wskazane osoby odczytują polecenia ćwiczeń 1‑3 z sekcji „Sprawdź się” i uczniowie rozwiązują je wspólnie. Dyskutują, np. ustalając odpowiedź do ćw. 3. Następnie w parach rozwiązują ćw. 4‑6.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Jako podsumowanie ustaleń dokonanych podczas lekcji może służyć polecenie: Przygotuj się do dyskusji na temat teorii Czystej Formy według Witkacego – zastanów się, czy koncepcja autora Szewców dobrze opisuje zadania i właściwości sztuki, czy można ją zastosować do omawiania innych dzieł oraz czy pozostała aktualna do dziś. Uczniowie wykonują zadanie, a później nauczyciel prosi o przedstawienie argumentów w krótkiej dyskusji.
Praca domowa:
Napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie, dlaczego według Witkacego powieści nie można nazwać dziełem Czystej Formy.
Materiały pomocnicze:
Stanisław I. Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, Warszawa 2003.
Janusz Degler, Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.