Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Poszukiwanie i wykorzystanie alternatywnych źródeł energii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne i kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie pojęcie alternatywnych źródeł energii,

  • opisuje rodzaje alternatywnych źródeł energii,

  • omawia wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy, „Rynek Energii” 2006, nr 1, s. 10–20.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat źródeł energii i ich struktury w Polsce. W ten sposób naprowadza uczniów na alternatywne źródła energii. Uczniowie analizują wykresy zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.

  • Nauczyciel w rozmowie z uczniami sprawdza zrozumienie materiału.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom warunki przyrodnicze, w jakich mogą być wykorzystywane alternatywne źródła energii. Uczniowie w parach przy wykorzystaniu odpowiednich map Polski wskazują miejsca właściwe do pozyskiwania energii słonecznej i wiatru.

  • Uczniowie prezentują swoje propozycje wraz z uzasadnieniem.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat wykorzystania alternatywnych źródeł energii w miejscowości zamieszkania ucznia (lub gminie, powiecie).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas innych lekcji poświęconych pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Uczeń może skorzystać z niego również podczas powtórzenia materiału z działu dotyczącego przemysłu (zakres podstawowy: XI).