Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Poszukiwanie i wykorzystanie alternatywnych źródeł energii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne i kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie pojęcie alternatywnych źródeł energii,
opisuje rodzaje alternatywnych źródeł energii,
omawia wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy, „Rynek Energii” 2006, nr 1, s. 10–20.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat źródeł energii i ich struktury w Polsce. W ten sposób naprowadza uczniów na alternatywne źródła energii. Uczniowie analizują wykresy zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Nauczyciel w rozmowie z uczniami sprawdza zrozumienie materiału.
Nauczyciel przedstawia uczniom warunki przyrodnicze, w jakich mogą być wykorzystywane alternatywne źródła energii. Uczniowie w parach przy wykorzystaniu odpowiednich map Polski wskazują miejsca właściwe do pozyskiwania energii słonecznej i wiatru.
Uczniowie prezentują swoje propozycje wraz z uzasadnieniem.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat wykorzystania alternatywnych źródeł energii w miejscowości zamieszkania ucznia (lub gminie, powiecie).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas innych lekcji poświęconych pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Uczeń może skorzystać z niego również podczas powtórzenia materiału z działu dotyczącego przemysłu (zakres podstawowy: XI).