Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Akceptacja sceptycyzmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Tropy sceptyczne jako ponadczasowe wyzwanie dla epistemologii. Uczeń:
1) wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega względność spostrzeżeń;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
4. Wybrane spory epistemologiczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
3) o możliwość zdobycia wiedzy pewnej (sceptycyzm – hipotetyzm – dogmatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz różne formy sceptycyzmu.

  • Zweryfikujesz, na ile postawa sceptycka może ci się przydać w życiu codziennym.

  • Przeanalizujesz argumenty „za” i „przeciw” względem sceptycznego pojmowania rzeczywistości.

  • Ocenisz wpływ postawy sceptyckiej na rozwój nauki.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;

  • identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel tydzień przed lekcją dzieli klasę na pięć grup. Każda grupa losuje jeden z głównych nurtów sceptycyzmu: metodyczny Kartezjusza, moralny, światopoglądowy, religijny lub naukowy. Uczniowie samodzielnie ustalają plan pracy w swojej grupie – zadania do realizacji, podział czynności do wykonania i formy realizacji. Nauczyciel udostępnia uczniom katalog wybranych przez siebie źródeł i adresów bibliograficznych (w tym e‑materiał Akceptacja sceptycyzmu ze szczególnym uwzględnieniem schematu prezentującego odmiany sceptycyzmu z perspektywy historycznej), z którymi uczniowie zapoznają się przed lekcją i wykonują zadania. Celem pracy każdej grupy jest przygotowanie multimedialnego materiału (prezentacji) z omówieniem wylosowanego nurtu sceptycyzmu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa kierowana. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę pomiędzy przymiotnikiem „sceptyczny”, który dotyczy naszej codzienności (bycia sceptycznym względem czyjegoś planu czy marzenia), a „sceptycki”, odnoszącego się do postawy filozoficznej. Uczniowie oceniają, czy te pojęcia się przenikają, rozważają, w jakim stopniu i w jakich sytuacjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują opracowane nurty sceptycyzmu: metodologicznego, moralnego, światopoglądowego, religijnego i naukowego. Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony prezentacji uczniów i w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  2. Dyskusja. Nauczyciel inicjuje dyskusję o znaczeniu sceptycyzmu dziś. Tematy do dyskusji:
    – Czy jest możliwe usunięcie niezgodności poglądów między ludźmi? 
    Czy można wskazać jakieś stanowiska, które są uznawane za powszechnie
    Czy postawa sceptyczna umożliwia czy hamuje rozwój nauki?
    Po zakończonej dyskusji wybrany uczeń podsumowuje tę część lekcji.

  3. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika materiał z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad rozwiązaniem poleceń 1‑3.

  4. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑4 i 6‑7. Następnie omawiają swoje odpowiedzi z inną parą uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące, np. 
    Czy sceptycyzm, podobnie jak inne filozofie starożytne, był nastawiony praktycznie, czyli miał prowadzić do szczęścia
    Co można powiedzieć o współczesnym sceptycyzmie?
    – Czy ma on konkretne cele i założenia?

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz pracę argumentacyjną na temat: Czy nauki sceptyków są przydatne w twoim życiu? Swoją wypowiedź poprzyj odpowiednimi argumentami.

Materiały pomocnicze:

  • Abriszewski K., Sceptycyzm jako pozytywne stanowisko epistemologiczne, w: „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2007, t. 7/8, s. 225‑240.

  • A. Puczyłowski T. A., O argumencie z niewiedzy i logice sceptycyzmu, w: „Przegląd Filozoficzny” 2011, nr 2, s. 213‑227.

  • Ziemińska R., Historia sceptycyzmu: w poszukiwaniu spójności, Toruń 2013.

  • Renata Ziemińska R., Spójność starożytnego sceptycyzmu, w: „Przegląd Filozoficzny” 2010, nr 1, s. 147‑163.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli do podsumowania lekcji.