Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tabele przestawne: grupowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zaawansowane metody grupowania danych w tabeli przestawnej.
Wyjaśnisz, kiedy warto grupować ręcznie, a kiedy automatycznie.
Zastosujesz grupowanie danych do rozwiązania prostych zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami mają za zadanie zastanowić się, w jakich sytuacjach przydaje się grupowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym.
Faza wstępna:
Dyskusja.
Lekcja zaczyna się dyskusją na temat podany w ramach przygotowania do lekcji. Uczniowie podają przykłady sytuacji, w których warto korzystać z grupowania danych. Nauczyciel czuwa nad porządkiem dyskusji.Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie pobierają załącznik zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Krok po kroku przechodzą wszystkie czynności opisane w tej części lekcji. W ten sposób utrwalają przyswajaną wiedzę.
Praca z multimedium. Nauczyciel na dużym ekranie odtwarza prezentację i wspólnie z uczniami ją analizuje. Odpowiada również na ewentualne pytania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.