Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rośliny uprawiane w Polsce i ich wykorzystanie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
● podaje przykłady najważniejszych roślin uprawianych w Polsce,
● wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa,
● porównuje strukturę zasiewów oraz plony i zbiory wybranych roślin uprawianych w Polsce,
● podaje czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze wpływające na przemiany strukturalne produkcji roślinnej Polskiego rolnictwa
● proponuje przykłady wykorzystania głównych roślin uprawianych w Polsce.
Strategie: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, prezentacja multimedialna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, mapa Polski, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.
Netografia (dostęp: 28.02.2020) - dane statystyczne:
stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/rocznik‑statystyczny‑rolnictwa‑2018,6,12.html
stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/rolnictwo‑lesnictwo/rolnictwo/rolnictwo‑w-2018‑roku,3,15.html
stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/rolnictwo‑lesnictwo/rolnictwo/uzytkowanie‑gruntow‑i-powierzchnia‑zasiewow‑w-2018‑roku,8,14.html
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od potrzeb i liczebności klas). Zadaniem każdej z nich jest stworzenie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej metodą Pecha Kucha (zmodyfikowaną): maksymalnie 15 slajdów, każdy slajd wyświetlony maksymalnie przez 15 sekund, jak najmniej wyrazów na slajdach (głównie zdjęcia, wykresy mapy, schematy). Grupy mają do wyboru tematy dotyczące wykorzystania w Polsce: pszenicy, żyta, pszenżyta, jęczmienia, owsa, kukurydzy, ziemniaków, roślin strączkowych, rzepaku lub buraków cukrowych. Uczniowie mogą korzystać z niniejszego e‑materiału oraz innych źródeł informacji geograficznej (również tych podanych wyżej). Nauczyciel może zmodyfikować tę metodę i wykorzystać wszystkie powyższe rośliny, przeznaczając dwie jednostki lekcyjne na ten temat.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiedzy i umiejętności z poprzednich lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi dialog z uczniami na temat struktury zasiewów w Polsce i głównych roślin uprawianych w naszym kraju. Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów do mapy Polski i prosi o wskazanie miejsc z najkorzystniejszymi warunkami dla rozwoju rolnictwa. Każda odpowiedź ucznia powinna być uzasadniona krótką analizą czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych wpływających na rozwój rolnictwa. Jeśli uczeń sobie nie radzi z odpowiedzią, jest wspomagany przez nauczyciela.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie swoich prezentacji. Decyduje także o ich kolejności. Po zakończeniu wszystkich prezentacji następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Każda z grup przygotowuje po jednym podsumowującym pytaniu. Następnie chętni uczniowie z innych grup udzielają na nie odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach. Przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi treściami zawartymi w niniejszym e‑materiale.
Wykonanie plakatu/mapy myśli obrazującej wykorzystanie głównych roślin uprawianych w Polsce.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i lekcjach z zagadnień geografii rolnictwa Polski.