Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Zastosowania diod |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań |
Środki dydaktyczne: | grafika interaktywna pokazująca zastosowania diod, wykres charakterystyki diody, zestawy zadań |
Materiały pomocnicze: | rzutnik multimedialny, ekran |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pytania nauczyciela, sprawdzające zrozumienie materiału z poprzedniej lekcji:
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przypomina charakterystykę diody, a następnie uczniowie analizują tabelę przedstawiającą różnorodne zastosowania diod, wynikające z właściwości złącza p‑n, zwracając uwagę na zakres wykorzystywanych napięć i natężeń prądów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 5, 6, 8, 9 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane diody. |