Dla nauczyciela
Autor: Wojciech Malicki
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika wektorowa cz. 3 – praca z kolorami i gradientami
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz funkcję wypełniania kolorem części wspólnej kształtów.
Poznasz różnice między otwartymi i zamkniętymi krzywymi.
Zastosujesz styl konturu na kształcie i krzywej.
Stworzysz własną ilustrację wektorową, korzystając ze zdobytej wiedzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 3 – praca z kolorami i gradientami”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy użytkownicy różnych aplikacji mogą łatwo projektować zarówno proste elementy, jak i bardziej złożone konstrukcje, w tym logotypy, znaki graficzne czy całe publikacje. Jeśli tak, co im w tym pomaga? Chętni uczniowie włączają się do rozmowy.
Nauczyciel podaje również cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Pracując w kilkuosobowych grupach wykonują praktyczne przykłady z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania.
Uczniowie wspólnie zapoznają się na dużym ekranie z prezentacją multimedialną, zadają nauczycielowi pytania, jeśli coś jest dla nich niejasne. Następnie przygotowują ilustrację składającą się z kilku gwiazd, tak jak na przykładzie w prezentacji. Wykorzystują do tego narzędzie gradientu i podane wskazówki.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–4 oraz 6–8 z części „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Podają również odpowiedzi związane z celami lekcji:
– Podaj różnice między otwartymi i zamkniętymi krzywymi.
– Wymień poznane funkcje programu Inkscape.Na koniec zajęć uczniowie przygotowują notatkę, w której podsumowują zdobyte w tej lekcji informacje.
Praca domowa:
Pisemne wykonanie ćwiczenia nr 5 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza rysunki wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je.
Wskazówki metodyczne:
Po lekcji uczniowie na podstawie informacji z prezentacji multimedialnej samodzielnie przygotowują analogiczny rysunek jak ten podczas zajęć, ale już nie gwiazd, tylko temat wybrany przez siebie.