Autor: Wojciech Malicki

Przedmiot: Informatyka

Temat: Grafika wektorowa cz. 3 – praca z kolorami i gradientami

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wykorzystasz funkcję wypełniania kolorem części wspólnej kształtów.

  • Poznasz różnice między otwartymi i zamkniętymi krzywymi.

  • Zastosujesz styl konturu na kształcie i krzywej.

  • Stworzysz własną ilustrację wektorową, korzystając ze zdobytej wiedzy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 3 – praca z kolorami i gradientami”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czy użytkownicy różnych aplikacji mogą łatwo projektować zarówno proste elementy, jak i bardziej złożone konstrukcje, w tym logotypy, znaki graficzne czy całe publikacje. Jeśli tak, co im w tym pomaga? Chętni uczniowie włączają się do rozmowy.

  • Nauczyciel podaje również cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Pracując w kilkuosobowych grupach wykonują praktyczne przykłady z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania.

  • Uczniowie wspólnie zapoznają się na dużym ekranie z prezentacją multimedialną, zadają nauczycielowi pytania, jeśli coś jest dla nich niejasne. Następnie przygotowują ilustrację składającą się z kilku gwiazd, tak jak na przykładzie w prezentacji. Wykorzystują do tego narzędzie gradientu i podane wskazówki.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–4 oraz 6–8 z części „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Podają również odpowiedzi związane z celami lekcji:
    – Podaj różnice między otwartymi i zamkniętymi krzywymi.
    – Wymień poznane funkcje programu Inkscape.

  • Na koniec zajęć uczniowie przygotowują notatkę, w której podsumowują zdobyte w tej lekcji informacje.

Praca domowa:

  • Pisemne wykonanie ćwiczenia nr 5 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza rysunki wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je.

Wskazówki metodyczne:

  • Po lekcji uczniowie na podstawie informacji z prezentacji multimedialnej samodzielnie przygotowują analogiczny rysunek jak ten podczas zajęć, ale już nie gwiazd, tylko temat wybrany przez siebie.