Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.7.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was kostet das? / Ile to kosztuje?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o ceny produktów i udzielania informacji, ile coś kosztuje
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje zamknięte pudełko, potrząsa nim. Uczniowie zgadują, co może być w środku. Nauczyciel wyjmuje po jednym przedmiocie (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa) i prosi o odgadnięcie tematu lekcji. | plenum | 20 min | pudełko z przedmiotami (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa) |
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta uczniów, czy wiedzą, jaka waluta obowiązuje w Polsce, a jaka w Niemczech. | |||
Nauczyciel prezentuje monety i banknoty EUR oraz PLN. Uczniowie wskazują, które z nich obowiązują w Polsce, a które w Niemczech. Opisują, czym różnią się pieniądze w tych dwóch krajach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | monety i banknoty EUR oraz PLN | ||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku i w co bawią się Tim i Klara. Nauczyciel pyta, czy uczniowie również czasem bawią się w sklep, jakich zabawek wtedy używają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie ponownie pokazuje banknoty i monety i pyta, jakim jednym wyrazem można je określić. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie: das Geld, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom liczydła. Prosi uczniów, aby przesunęli na liczydle jeden koralik, następnie dwa, pięć i dziesięć. Nauczyciel mówi frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie przesuwają odpowiednią liczbę koralików i powtarzają na głos usłyszane frazy. Liczenie można powtórzyć, zmieniając kolejność wypowiadanych fraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | liczydła | ||
Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom koperty, w których są wycięte z papieru monety i banknoty (1 euro, 2 euro, 5 euro i 10 euro). Następnie wypowiada frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią monetę lub banknot, powtarzając na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel dwukrotnie prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Za pierwszym razem uczniowie oglądają animację w całości. Nauczyciel pyta, co z niej zapamiętali, w co bawili się Tim i Klara, jakie produkty kupił Tim, ile zapłacił. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Tima lub Klarę. Uczniowie powtarzają zdania, nauczyciel tłumaczy nieznane wyrazy. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagranie: Was kostet das? (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Uczniowie powtarzają. Nauczyciel przypomina, że tak pytamy o cenę produktu. | |||
Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Pyta uczniów, ile kosztowały te produkty w sklepie Klary. Uczniowie pokazują odpowiednie monety lub banknoty, które otrzymali w kopertach. | tablica interaktywna, papierowe monety i banknoty euro | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart we właściwej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | praca w parach | karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą | |
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podnieśli do góry banknot euro, jakim Tim zapłacił za zakupy, a następnie monetę, jaką wydała mu Klara (e‑materiał: Animacja, polecenie 4 i 5). | plenum | papierowe monety i banknoty euro | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w sklep. Uczniowie mają do dyspozycji otrzymane wcześniej karty obrazkowe oraz monety i banknoty. Jeden uczeń zadaje pytanie: Was kostet das?, drugi odpowiada, wskazując na produkty (chleb, mleko i słoik z marmoladą). Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 3 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby przyporządkowali ceny do produktów. | praca w parach | 10 min | karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą, papierowe monety i banknoty euro |
Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe grupy. Prosi, aby w każdej grupie dwóch uczniów narysowało chleb, dwóch – mleko, dwóch – słoik z marmoladą. Następnie uczniowie w grupach bawią się w sklep. Rola sprzedawcy jest wymienna (tak aby każdy uczeń mógł ją odegrać). Uczniowie „kupują” po jednym, dwa lub trzy produkty. „Sprzedawca” liczy na liczydle, ile powinien zapłacić każdy „kupujący” i ile reszty należy wydać. | praca w grupach | kredki, kartki A5, liczydło, papierowe monety i banknoty euro | |
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje zamknięte pudełko, potrząsa nim. Uczniowie zgadują, co może być w środku. Nauczyciel wyjmuje po jednym przedmiocie (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa) i prosi o odgadnięcie tematu lekcji.
plenum
20 min
pudełko z przedmiotami (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa)
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta uczniów, czy wiedzą, jaka waluta obowiązuje w Polsce, a jaka w Niemczech.
Nauczyciel prezentuje monety i banknoty EUR oraz PLN. Uczniowie wskazują, które z nich obowiązują w Polsce, a które w Niemczech. Opisują, czym różnią się pieniądze w tych dwóch krajach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
monety i banknoty EUR oraz PLN
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku i w co bawią się Tim i Klara. Nauczyciel pyta, czy uczniowie również czasem bawią się w sklep, jakich zabawek wtedy używają.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie ponownie pokazuje banknoty i monety i pyta, jakim jednym wyrazem można je określić. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie: das Geld, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom liczydła. Prosi uczniów, aby przesunęli na liczydle jeden koralik, następnie dwa, pięć i dziesięć. Nauczyciel mówi frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie przesuwają odpowiednią liczbę koralików i powtarzają na głos usłyszane frazy. Liczenie można powtórzyć, zmieniając kolejność wypowiadanych fraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
liczydła
Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom koperty, w których są wycięte z papieru monety i banknoty (1 euro, 2 euro, 5 euro i 10 euro). Następnie wypowiada frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią monetę lub banknot, powtarzając na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Nauczyciel dwukrotnie prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Za pierwszym razem uczniowie oglądają animację w całości. Nauczyciel pyta, co z niej zapamiętali, w co bawili się Tim i Klara, jakie produkty kupił Tim, ile zapłacił. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Tima lub Klarę. Uczniowie powtarzają zdania, nauczyciel tłumaczy nieznane wyrazy.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie: Was kostet das? (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Uczniowie powtarzają. Nauczyciel przypomina, że tak pytamy o cenę produktu.
Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Pyta uczniów, ile kosztowały te produkty w sklepie Klary. Uczniowie pokazują odpowiednie monety lub banknoty, które otrzymali w kopertach.
tablica interaktywna, papierowe monety i banknoty euro
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart we właściwej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
praca w parach
karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podnieśli do góry banknot euro, jakim Tim zapłacił za zakupy, a następnie monetę, jaką wydała mu Klara (e‑materiał: Animacja, polecenie 4 i 5).
plenum
papierowe monety i banknoty euro
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w sklep. Uczniowie mają do dyspozycji otrzymane wcześniej karty obrazkowe oraz monety i banknoty. Jeden uczeń zadaje pytanie: Was kostet das?, drugi odpowiada, wskazując na produkty (chleb, mleko i słoik z marmoladą). Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 3 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby przyporządkowali ceny do produktów.
praca w parach
10 min
karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą, papierowe monety i banknoty euro
Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe grupy. Prosi, aby w każdej grupie dwóch uczniów narysowało chleb, dwóch – mleko, dwóch – słoik z marmoladą. Następnie uczniowie w grupach bawią się w sklep. Rola sprzedawcy jest wymienna (tak aby każdy uczeń mógł ją odegrać). Uczniowie „kupują” po jednym, dwa lub trzy produkty. „Sprzedawca” liczy na liczydle, ile powinien zapłacić każdy „kupujący” i ile reszty należy wydać.
praca w grupach
kredki, kartki A5, liczydło, papierowe monety i banknoty euro
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0