Numer e‑materiału: 1.1.7.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was kostet das? / Ile to kosztuje?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o ceny produktów i udzielania informacji, ile coś kosztuje

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
7) zakupy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o cenę produktu;

  • udziela informacji o cenie produktu;

  • rozróżnia banknoty i monety euro.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • widzi powiązania między tym, czego uczy się na języku niemieckim i innych edukacjach.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych;

  • powtarzanie wyrazów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch).

Metody, techniki i formy pracy

1. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

2. techniki pracy z uczniem:

  • praca z rekwizytami,

  • praca z plikiem audio,

  • praca z multimedium (animacja),

  • drama,

  • zabawa w sklep,

3. formy pracy:

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • banknoty i monety EUR i PLN (autentyczne oraz papierowe) na potrzeby zabawy,

  • pudełko z zawartością (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa),

  • liczydła.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animację można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub do powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą podkładać głos do animacji.
Uczniowie mogą również, podzieleni na grupy, przygotować rysunki (kadry animacji) i zostać zapoznani z zasadami tworzenia animacji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje zamknięte pudełko, potrząsa nim. Uczniowie zgadują, co może być w środku. Nauczyciel wyjmuje po jednym przedmiocie (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa) i prosi o odgadnięcie tematu lekcji.

plenum

20 min

pudełko z przedmiotami (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa)

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta uczniów, czy wiedzą, jaka waluta obowiązuje w Polsce, a jaka w Niemczech.

Nauczyciel prezentuje monety i banknoty EUR oraz PLN. Uczniowie wskazują, które z nich obowiązują w Polsce, a które w Niemczech. Opisują, czym różnią się pieniądze w tych dwóch krajach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

monety i banknoty EUR oraz PLN

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku i w co bawią się Tim i Klara. Nauczyciel pyta, czy uczniowie również czasem bawią się w sklep, jakich zabawek wtedy używają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie ponownie pokazuje banknoty i monety i pyta, jakim jednym wyrazem można je określić. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie: das Geld, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom liczydła. Prosi uczniów, aby przesunęli na liczydle jeden koralik, następnie dwa, pięć i dziesięć. Nauczyciel mówi frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie przesuwają odpowiednią liczbę koralików i powtarzają na głos usłyszane frazy. Liczenie można powtórzyć, zmieniając kolejność wypowiadanych fraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

liczydła

Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom koperty, w których są wycięte z papieru monety i banknoty (1 euro, 2 euro, 5 euro i 10 euro). Następnie wypowiada frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią monetę lub banknot, powtarzając na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel dwukrotnie prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Za pierwszym razem uczniowie oglądają animację w całości. Nauczyciel pyta, co z niej zapamiętali, w co bawili się Tim i Klara, jakie produkty kupił Tim, ile zapłacił. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Tima lub Klarę. Uczniowie powtarzają zdania, nauczyciel tłumaczy nieznane wyrazy.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie: Was kostet das? (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Uczniowie powtarzają. Nauczyciel przypomina, że tak pytamy o cenę produktu.

Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Pyta uczniów, ile kosztowały te produkty w sklepie Klary. Uczniowie pokazują odpowiednie monety lub banknoty, które otrzymali w kopertach.

tablica interaktywna, papierowe monety i banknoty euro

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart we właściwej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą

Nauczyciel prosi, aby uczniowie podnieśli do góry banknot euro, jakim Tim zapłacił za zakupy, a następnie monetę, jaką wydała mu Klara (e‑materiał: Animacja, polecenie 4 i 5).

plenum

papierowe monety i banknoty euro

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w sklep. Uczniowie mają do dyspozycji otrzymane wcześniej karty obrazkowe oraz monety i banknoty. Jeden uczeń zadaje pytanie: Was kostet das?, drugi odpowiada, wskazując na produkty (chleb, mleko i słoik z marmoladą). Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 3 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby przyporządkowali ceny do produktów.

praca w parach

10 min

karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą, papierowe monety i banknoty euro

Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe grupy. Prosi, aby w każdej grupie dwóch uczniów narysowało chleb, dwóch – mleko, dwóch – słoik z marmoladą. Następnie uczniowie w grupach bawią się w sklep. Rola sprzedawcy jest wymienna (tak aby każdy uczeń mógł ją odegrać). Uczniowie „kupują” po jednym, dwa lub trzy produkty. „Sprzedawca” liczy na liczydle, ile powinien zapłacić każdy „kupujący” i ile reszty należy wydać.

praca w grupach

kredki, kartki A5, liczydło, papierowe monety i banknoty euro

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje zamknięte pudełko, potrząsa nim. Uczniowie zgadują, co może być w środku. Nauczyciel wyjmuje po jednym przedmiocie (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa) i prosi o odgadnięcie tematu lekcji.

plenum

20 min

pudełko z przedmiotami (portfel, siatka na zakupy, zabawkowa kasa, monety, banknoty, karta kredytowa)

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zakupów. Pyta uczniów, czy wiedzą, jaka waluta obowiązuje w Polsce, a jaka w Niemczech.

Nauczyciel prezentuje monety i banknoty EUR oraz PLN. Uczniowie wskazują, które z nich obowiązują w Polsce, a które w Niemczech. Opisują, czym różnią się pieniądze w tych dwóch krajach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

monety i banknoty EUR oraz PLN

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku i w co bawią się Tim i Klara. Nauczyciel pyta, czy uczniowie również czasem bawią się w sklep, jakich zabawek wtedy używają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie ponownie pokazuje banknoty i monety i pyta, jakim jednym wyrazem można je określić. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Nauczyciel odtwarza nagranie: das Geld, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom liczydła. Prosi uczniów, aby przesunęli na liczydle jeden koralik, następnie dwa, pięć i dziesięć. Nauczyciel mówi frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie przesuwają odpowiednią liczbę koralików i powtarzają na głos usłyszane frazy. Liczenie można powtórzyć, zmieniając kolejność wypowiadanych fraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

liczydła

Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom koperty, w których są wycięte z papieru monety i banknoty (1 euro, 2 euro, 5 euro i 10 euro). Następnie wypowiada frazy: 1 Euro, 2 Euro, 5 Euro, 10 Euro. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią monetę lub banknot, powtarzając na głos za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel dwukrotnie prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Za pierwszym razem uczniowie oglądają animację w całości. Nauczyciel pyta, co z niej zapamiętali, w co bawili się Tim i Klara, jakie produkty kupił Tim, ile zapłacił. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Tima lub Klarę. Uczniowie powtarzają zdania, nauczyciel tłumaczy nieznane wyrazy.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie: Was kostet das? (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Uczniowie powtarzają. Nauczyciel przypomina, że tak pytamy o cenę produktu.

Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Pyta uczniów, ile kosztowały te produkty w sklepie Klary. Uczniowie pokazują odpowiednie monety lub banknoty, które otrzymali w kopertach.

tablica interaktywna, papierowe monety i banknoty euro

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą. Następnie odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart we właściwej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą

Nauczyciel prosi, aby uczniowie podnieśli do góry banknot euro, jakim Tim zapłacił za zakupy, a następnie monetę, jaką wydała mu Klara (e‑materiał: Animacja, polecenie 4 i 5).

plenum

papierowe monety i banknoty euro

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w sklep. Uczniowie mają do dyspozycji otrzymane wcześniej karty obrazkowe oraz monety i banknoty. Jeden uczeń zadaje pytanie: Was kostet das?, drugi odpowiada, wskazując na produkty (chleb, mleko i słoik z marmoladą). Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 3 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby przyporządkowali ceny do produktów.

praca w parach

10 min

karty obrazkowe przedstawiające mleko, chleb i słoik z marmoladą, papierowe monety i banknoty euro

Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe grupy. Prosi, aby w każdej grupie dwóch uczniów narysowało chleb, dwóch – mleko, dwóch – słoik z marmoladą. Następnie uczniowie w grupach bawią się w sklep. Rola sprzedawcy jest wymienna (tak aby każdy uczeń mógł ją odegrać). Uczniowie „kupują” po jednym, dwa lub trzy produkty. „Sprzedawca” liczy na liczydle, ile powinien zapłacić każdy „kupujący” i ile reszty należy wydać.

praca w grupach

kredki, kartki A5, liczydło, papierowe monety i banknoty euro

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec