Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zależność pomiędzy klimatem a wietrzeniem.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum czteroletnie/technikum pięcioletnie, zakres podstawowy/rozszerzony/klasa I/

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy: V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;

Zakres rozszerzony: V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń: 5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje wietrzenie,

  • wskazuje i charakteryzuje rodzaje wietrzenia,

  • wyjaśnia zależność pomiędzy klimatem a wietrzeniem,

  • określa intensywność wietrzenia.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, JIGSAW, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

C. Embleton, J. Thornes, Geomorfologia dynamiczna, Warszawa PWN 1985.

M. Klimaszewski, Geomorfologia, Warszawa PWN 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne, sprawdzenie pracy domowej.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć; przedstawia temat i cele lekcji.

  • Prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem wprowadzenia w e‑materiale, następnie inicjuje krótką dyskusję dotyczącą odpowiedzi na pytanie zawarte we wprowadzeniu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel podsumowuje dyskusję, starając się wybrać te informacje, które dotyczą zależności wietrzenie – klimat.

  • W dalszej części lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie bloku tekstowego zdefiniowali pojęcie wietrzenia oraz wyróżnili trzy rodzaje tego procesu.

  • Następnie uczniowie na prośbę nauczyciela tworzą cztery grupy.

  • Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zadania do wykonania.

Zadania dla grup:

1 – Na czym polega wietrzenie fizyczne, jakie czynniki wpływają na jego intensywność, w jakich klimatach zachodzi najintensywniej?

2 – Na czym polega wietrzenie chemiczne, jakie czynniki wpływają na jego intensywność, w jakich klimatach zachodzi najintensywniej?

3 – Na czym polega wietrzenie biologiczne, jakie czynniki wpływają na jego intensywność, w jakich klimatach zachodzi najintensywniej?

4 – Na podstawie e‑materiału, podręcznika i atlasu geograficznego przyporządkuj każdej strefie klimatycznej dominujące rodzaje wietrzenia. Wyjaśnij przyczyny tej dominacji.

  • Grupy wybierają lidera, który czuwa nad pracą zespołu.

  • Nauczyciel objaśnia uczniom, na czym polega metoda JIGSAW, tłumaczy, że każdy uczeń musi zostać ekspertem w swoim temacie.

  • Uczniowie szukają informacji na zadany temat (e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny), wybierają wspólnie najważniejsze treści, sporządzają notatkę w zeszycie.

  • Po upływie określonego czasu uczniowie jednej grupy rozsiadają się do trzech pozostałych grup i przedstawiają im informacje dotyczące opracowanego zadania; pomagają pozostałym uczniom sformułować krótką notatkę (na wzór swojej).

  • Po kilku minutach uczniowie wracają do swojej grupy; nauczyciel podsumowuje pracę danej grupy.

  • Następnie uczniowie z drugiej grupy przesiadają się do kolegów z pozostałych grup ucząc ich tego, czego nauczyli się, szukając informacji na zadany temat – tak dzieje się potem z uczniami grupy trzeciej i czwartej (informacje od grupy czwartej są podsumowaniem/zwieńczeniem pracy – uczniowie tej grupy omawiają zadanie z wykorzystaniem grafiki interaktywnej).

  • Nauczyciel za każdym razem podsumowuje pracę danej grupy.

  • Na koniec pracy uczniowie na forum klasy sprawdzają swoje notatki na zadane tematy. Nauczyciel w razie potrzeby poprawia i wyjaśnia pojawiające się wątpliwości.

  • Podsumowując tę fazę lekcji, nauczyciel prosi uczniów o indywidualną odpowiedź na polecenie zawarte w ćwiczeniu grafiki interaktywnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

  • Wymień rodzaje wietrzenia występujące w okolicy twojego miejsca zamieszkania. Wykaż związki tych rodzajów wietrzenia z naszym klimatem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafikę interaktywną można wykorzystać we wstępnej fazie lekcji dotyczącej czynników i przebiegu procesów glebotwórczych oraz przy wyróżnianiu dominującego rodzaju erozji w różnych strefach klimatycznych (zakres podstawowy VI.1) i V.3).