Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetyckie wizje świata idealnego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia realizację wątków dziękczynnych i błagalnych oraz elementów pochwalnych w hymnie Jana Kochanowskiego;
wyjaśnia, jakie poetyckie wizje świata można odczytać z wierszy Kochanowskiego i Szymborskiej;
omawia związek poetyckich rozważań Szymborskiej z nurtem filozoficznym egzystencjalizmu;
porównuje poetyckie wizje świata w utworach Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary? Jana Kochanowskiego i Obmyślam świat Wisławy Szymborskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Nauczyciel prosi chętną osobę o głośne odczytanie hymnu Czego chcesz od nas, Panie. Następnie zapisuje na tablicy hasła: wątki dziękczynne i błagalne oraz elementy pochwalne. Inicjuje rozmowę z uczniami na temat realizacji tych elementów w utworze Jana Kochanowskiego.
Nauczyciel informuje uczniów, że od kilkudziesięciu lat powtarzany jest błąd, polegający na tym, że Pieśń opatruje się numerem i tytułuje jako Pieśń XXV. To ingerencja współczesnych wydawców, którzy w taki sposób chcą uzyskać symetryczną kompozycję zbioru nazwanego przez poetę Pieśni ksiąg dwoje. Po tego typu zabiegach każda z ksiąg składałby się z 25 wierszy. Trzeba jednak respektować kompozycję obecną w podręczniku, w której pierwsza księga liczyła 25 pieśni, druga – 24 (na końcu znalazł się wiersz rozpoczynający się od
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony
). Pieśń (Czego chcesz od nas, Panie) to zatem do pewnego stopnia samodzielne dzieło, nieoznaczone numerem XXV.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z Audiopowtórką. Następnie klasa zostaje podzielona na dwa zespoły. Grupa pierwsza zajmuje się poleceniami 1 i 2, grupa druga poleceniami 3 i 4. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Film”. Nauczyciel na dużym ekranie odtwarza wykład Motyw utopii w polskiej poezji współczesnej. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania zamieszczone w poleceniu 1. Analogicznie postępują z filmem Poetyckie wizje świata idealnego - Wisława Szymborska „Obmyślam świat”.
Ćwiczenia z sekcji „Film” uczniowie wykonują w parach. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi. Nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jakie poetyckie wizje świata można odczytać z wierszy Kochanowskiego i Szymborskiej?
- Jaki jest związek poetyckich rozważań Szymborskiej z nurtem filozoficznym egzystencjalizmu?
Praca domowa:
Korzystając z analizy i interpretacji w audiopowtórce i filmach edukacyjnych, a także zgromadzonych w poprzednich zadaniach informacji, porównaj poetyckie wizje świata w utworach Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary? Jana Kochanowskiego i Obmyślam świat Wisławy Szymborskiej.
Materiały pomocnicze:
J. Pelc, Wiersze Jana Kochanowskiego w rękopisie Osmolskiego a wczesne wydania hymnu „Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary”, „Archiwum Literackie”, t. IV, pt. Miscellanea Staropolskie, Wrocław 1972.
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1998‑t89‑n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1998‑t89‑n4‑s232‑247/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1998‑t89‑n4‑s232‑247.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiopowtórka” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.