Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Obliczanie wielkości dysproporcji pomiędzy państwami o różnych poziomach PKB.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy:

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:
8) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziomie rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • oblicza różnicę pomiędzy wartościami PKB dla wybranych krajów,

  • charakteryzuje możliwe przyczyny występowania dysproporcji,

  • ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, metody operatywne (praca z filmem, z tekstem e‑materiału), drzewo decyzyjne

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, internet, e‑materiał, mapa polityczna świata, podręcznik

Materiały pomocnicze

Ranking światowych gospodarek w 2019 r., www.inzynieria.com/budownictwo/rankingi/52442,najwieksze‑gospodarki‑swiata‑2019 [dostęp online: 8.10.2020].

J. Barbag, Geografia gospodarki świata, WSiP, Warszawa 1984 (np. Rozdział X. Państwa i ich klasyfikacja; klasyfikacja państw w ujęciu już historycznym, 2 połowa wieku XX).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przypomnienie wiadomości dotyczących PKB – czym jest, w jaki sposób jest tworzone, przypomnienie działów gospodarki tworzących PKB (nauczyciel może wykorzystać wprowadzenie do tego tematu w e‑materiale).

  • Krótka dyskusja z burzą mózgów – w jaki sposób PKB różnicuje kraje?

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy grupy krajów zróżnicowanych pod względem rozwoju społeczno‑gospodarczego (nisko, średnio i wysoko rozwinięte).

  • Następnie prosi o podanie cech charakterystycznych wskazanych państw. Zadaje uczniom pytanie, czy łatwo określić, do której grupy należy dany kraj.

  • Przedstawienie czynników, które wpływają na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego – wykorzystanie tekstu e‑materiału. Krótka dyskusja charakteryzująca wpływ tych czynników na poziom rozwoju krajów.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom film (samouczek) – prosi, aby na jego podstawie uczniowie odpowiedzieli na pytanie: czemu służy analiza struktury PKB?

  • Dyskusja – wykorzystanie danych statystycznych z filmu do określenia dysproporcji w rozwoju gospodarczym Czadu i Francji; uczniowie obliczają różnicę w PKB tych krajów (można także obliczyć PKB na mieszkańca).

  • Podsumowanie dyskusji – w jaki sposób struktura PKB w podziale na sektory gospodarki oraz struktura zatrudnienia w poszczególnych działach gospodarki różnicuje kraje na wysoko i słabo rozwinięte gospodarczo?. Ocena struktury PKB Polski na tle innych krajów.

  • Wykorzystując mapę polityczną świata, nauczyciel przypomina dawny podział świata na „bogatą północ” i „biedne południe”.

  • Dlaczego współcześnie trudno dokonać takiego podziału? – podanie przykładów.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – zadaniem grup jest analiza map i tabel zawartych w e‑materiale: Państwa świata według nominalnego PKB w USD w 2019 r.; Państwa świata według nominalnego PKB na mieszkańca w USD w 2018 r.

  • Na podstawie tej analizy uczniowie tworzą drzewo decyzyjne, odpowiadając na pytanie: który wskaźnik najlepiej wybrać, określając poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju: PKB ogółem czy PKB na 1 mieszkańca?.

  • Uczniowie wybierają możliwe odpowiedzi, wypisują pozytywne i negatywne skutki wyboru danego wskaźnika (np. dlaczego dany wskaźnik jest „lepszy”), zapisują wnioski wynikające z tej analizy.

  • Uczniowie przedstawiają swoje analizy i wnioski – krótka dyskusja na ten temat.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału – nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co było trudne, co było dla nich nową wiedzą, gdzie mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

Na podstawie tabeli zawartej w e‑materiale PKB na świecie w wybranych państwach (w mln USD) sporządź dowolny wykres przedstawiający dysproporcje pomiędzy państwami o różnych poziomach PKB. Kraje dobierz według własnego uznania, uwzględnij w doborze Polskę.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • film samouczek można zastosować do samodzielnej pracy ucznia,

  • film samouczek można zastosować podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania przestrzennego państw świata według wskaźników rozwoju (zakres podstawowy, dział VII. 7).