Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Występowanie i czas powstania surowców mineralnych w Polsce a budowa geologiczna terenu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa czas powstawania surowców mineralnych w Polsce,
charakteryzuje rozmieszczenie surowców mineralnych na tle struktur geologicznych,
wskazuje związek między występowaniem surowców mineralnych a budową geologiczną terenu.
Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer z dostępem do internetu, rzutnik/tablica interaktywna, tablety/laptopy, mapa Polski, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
W. Mizerski, Geologia Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
PGI – PIB, Surowce mineralne Polski, [online], dostępny w internecie: http://geoportal.pgi.gov.pl/surowce) (dostęp 2.04.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji i wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel, korzystając z mapy geologicznej Polski, wyjaśnia, dlaczego Polska ma skomplikowaną budowę geologiczną.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wyjaśnia uczniom, jaki wpływ na powstawanie złóż surowców mineralnych ma budowa geologiczna.
Następnie uczniowie w grupach, korzystając z atlasów geograficznych, e‑materiału i grafiki interaktywnej, ustalają, jakie jest rozmieszczenie surowców mineralnych na tle struktur geologicznych Polski. Poszczególne grupy zajmują się danymi surowcami (energetycznymi, metalicznymi, chemicznymi itp.). Każda z grup powinna mieć do dyspozycji tablet bądź laptop/komputer. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy, nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne, zgłaszając się do odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez sporządzenie tabeli, w której zawarte zostaną informacje o czasie powstania i występowaniu złóż surowców mineralnych w Polsce.
Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
W okolicy Suwałk występują duże złoża surowców mineralnych, które nie są objęte eksploatacją. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporzadź notatkę na ten temat. Wyjaśnij, dlaczego nie są one wydobywane, uwzględnij rodzaj złóż, potencjalne konsekwencje wydobycia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana w trakcie lekcji dotyczących gospodarczego wykorzystania surowców mineralnych w Polsce oraz genezy złóż mineralnych występujących w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 3). W ramach uzupełnienia lub przypomnienia może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych skutkom przyrodniczym eksploatacji surowców w Polsce (zakres podstawowy: XIII. 4).