Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Występowanie i czas powstania surowców mineralnych w Polsce a budowa geologiczna terenu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa czas powstawania surowców mineralnych w Polsce,

  • charakteryzuje rozmieszczenie surowców mineralnych na tle struktur geologicznych,

  • wskazuje związek między występowaniem surowców mineralnych a budową geologiczną terenu.

Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer z dostępem do internetu, rzutnik/tablica interaktywna, tablety/laptopy, mapa Polski, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

W. Mizerski, Geologia Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

PGI – PIB, Surowce mineralne Polski, [online], dostępny w internecie: http://geoportal.pgi.gov.pl/surowce) (dostęp 2.04.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji i wprowadzenie do tematu.

  • Nauczyciel, korzystając z mapy geologicznej Polski, wyjaśnia, dlaczego Polska ma skomplikowaną budowę geologiczną.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wyjaśnia uczniom, jaki wpływ na powstawanie złóż surowców mineralnych ma budowa geologiczna.

  • Następnie uczniowie w grupach, korzystając z atlasów geograficznych, e‑materiału i grafiki interaktywnej, ustalają, jakie jest rozmieszczenie surowców mineralnych na tle struktur geologicznych Polski. Poszczególne grupy zajmują się danymi surowcami (energetycznymi, metalicznymi, chemicznymi itp.). Każda z grup powinna mieć do dyspozycji tablet bądź laptop/komputer. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy, nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne, zgłaszając się do odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez sporządzenie tabeli, w której zawarte zostaną informacje o czasie powstania i występowaniu złóż surowców mineralnych w Polsce.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • W okolicy Suwałk występują duże złoża surowców mineralnych, które nie są objęte eksploatacją. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporzadź notatkę na ten temat. Wyjaśnij, dlaczego nie są one wydobywane, uwzględnij rodzaj złóż, potencjalne konsekwencje wydobycia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana w trakcie lekcji dotyczących gospodarczego wykorzystania surowców mineralnych w Polsce oraz genezy złóż mineralnych występujących w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 3). W ramach uzupełnienia lub przypomnienia może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych skutkom przyrodniczym eksploatacji surowców w Polsce (zakres podstawowy: XIII. 4).