Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.9.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Der erste Schultag / Pierwszy dzień szkoły
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przyborów szkolnych, określania ich kolorów, pisania życzeń dla pierwszoklasisty z okazji rozpoczęcia nauki
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel inicjuje rozmowę wśród uczniów na temat ich pierwszego dnia w szkole - prosi o przywołanie wspomnień z tego okresu. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel opowiada o istniejącym w krajach niemieckojęzycznych zwyczaju obdarowywania pierwszoklasistów tzw. Schultüte. Jest to rożek wypełniony słodyczami i drobnymi prezentami (e‑materiał: Für Interessierte). Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia różnych rożków, powtarzając przy tym nazwę Schultüte. | przykładowe zdjęcia kilku rożków pierwszoklasisty (na tablicy multimedialnej) | ||
Nauczyciel daje każdemu uczniowi dwa, trzy rysunki przedstawiające zawartość rożka: kolorową plastelinę, kredki, czerwony piórnik, niebieską butelkę na wodę, żółte nożyczki, zielony zegarek, czarny ołówek, cukierki, czekoladę, ciastka, lizaka, gumę do żucia. Uczniowie nazywają te przedmioty bez podawania kolorów (w razie potrzeby nauczyciel podpowiada ich nazwy). Następnie wkładają przedmioty do kolorowych rożków z papieru lub brystolu (wcześniej przygotowanych i zawieszonych w różnych miejscach w sali lekcyjnej). Uczniowie upewniają się, że w każdym rożku jest podobna ilość przedmiotów i że się one nie powtarzają. | Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub angielskim. 5‑6 kolorowych różków z papieru | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zakrytymi wypowiedziami w dymkach. Uczniowie snują przypuszczenia, co mówią dyrektorka oraz Lena i Tim. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze rysunki Liny i Tima oraz ich wypowiedzi (zdania niemieckie wraz z tłumaczeniami). Zadaniem uczniów jest przyporządkować wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej. | |
Uczniowie słuchają, jak Lina składa życzenia, a następnie z rozsypanki wyrazowej układają poprawne zdanie i wybrani uczniowie czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadanie multimedialne. Uczniowie przyporządkowują zdjęciom podpisy, a następnie wskazane osoby czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | zadania na tablicy multimedialnej | |
Uczniowie słuchają, jakie słodycze znalazł chłopiec w swoim rożku, oraz wybierają właściwe zdjęcia, wskazując je na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Uczniowie przygotują kredki w różnych kolorach. Słuchają nagrania i wybierają kredki we właściwym kolorze. Na końcu układają z nich jakąś dowolną figurę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 18 min | |
Po obejrzeniu animacji uczniowie decydują, kto był rozczarowany, że nie ma słodyczy w rożku. Wybierają właściwe osoby, a ich imiona zapisują na kartkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Uczniowie ponownie oglądają animację. Tym razem koncentrują się na tym, co Emma po kolei wyciąga ze swojego rożka. Zadanie polega na ustaleniu właściwej kolejności podanych wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w parach | Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami przedmiotów występujących w animacji. | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dwie ilustracje wraz z kilkoma pojedynczymi zdaniami. Uczniowie zastanawiają się w parach, kto je wypowiada - Tim, Ben czy Emma. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie przyglądają się ilustracjom wyświetlanym na tablicy i ich opisom. Wybierają nazwy kolorów, które są przedstawione na zdjęciach przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | plenum | zadanie na tablicy multimedialnej | |
Uczniowie szukają w swoich plecakach dwóch przedmiotów, których nazwy są im już znane (najlepiej w jednolitych kolorach) i przygotują dla nich karteczki z opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel pyta uczniów, jakie ciasteczka znalazła Emma w swoim rożku. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej tekst życzeń ułożony z ciasteczkowych literek. Uczniowie przepisują to zdanie do swoich zeszytów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). | zadanie na tablicy multimedialnej | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy trzy widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 12 min | zadania na tabletach |
Uczniowie otrzymują podpisane karty obrazkowe przedstawiające: czerwony bidon, czarny piórnik, zielone nożyczki, kolorową plastelinę, żółty zegarek, biały ołówek (jeden komplet kart na parę). Wyobrażają sobie, że są pierwszy dzień w szkole i zastanawiają się, co znalazłoby się w ich wymarzonej wyprawce. Najpierw jeden uczeń, później drugi układa karty zgodnie ze swoimi upodobaniami oraz czyta partnerowi podpisy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | karty obrazkowe | ||
Uczniowie znajdują na rysunkach przedmiot, który występuje w obydwu zbiorach. Nazywają go, podając przy tym jego kolor (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | zadania na tabletach | ||
Na koniec lekcji nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, odpina zawieszone w sali różki i każdej grupie daje jeden. Uczniowie sprawdzają jego zawartość i nazywają przedmioty pokazane na rysunkach - najpierw w grupach, potem przedstawiciel grupy prezentuje zawartość rożka całej klasie. | w grupach | kolorowe rożki wypełnione rysunkami | |
Zadanie domowe: Twój młodszy kolega rozpoczyna naukę w szkole. Z tej okazji przygotuj dla niego kartkę z życzeniami w języku niemieckim. | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje rozmowę wśród uczniów na temat ich pierwszego dnia w szkole - prosi o przywołanie wspomnień z tego okresu.
plenum
15 min
Nauczyciel opowiada o istniejącym w krajach niemieckojęzycznych zwyczaju obdarowywania pierwszoklasistów tzw. Schultüte. Jest to rożek wypełniony słodyczami i drobnymi prezentami (e‑materiał: Für Interessierte). Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia różnych rożków, powtarzając przy tym nazwę Schultüte.
przykładowe zdjęcia kilku rożków pierwszoklasisty (na tablicy multimedialnej)
Nauczyciel daje każdemu uczniowi dwa, trzy rysunki przedstawiające zawartość rożka: kolorową plastelinę, kredki, czerwony piórnik, niebieską butelkę na wodę, żółte nożyczki, zielony zegarek, czarny ołówek, cukierki, czekoladę, ciastka, lizaka, gumę do żucia. Uczniowie nazywają te przedmioty bez podawania kolorów (w razie potrzeby nauczyciel podpowiada ich nazwy). Następnie wkładają przedmioty do kolorowych rożków z papieru lub brystolu (wcześniej przygotowanych i zawieszonych w różnych miejscach w sali lekcyjnej). Uczniowie upewniają się, że w każdym rożku jest podobna ilość przedmiotów i że się one nie powtarzają.
Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub angielskim.
5‑6 kolorowych różków z papieru
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zakrytymi wypowiedziami w dymkach. Uczniowie snują przypuszczenia, co mówią dyrektorka oraz Lena i Tim. Uczniowie podają swoje propozycje.
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze rysunki Liny i Tima oraz ich wypowiedzi (zdania niemieckie wraz z tłumaczeniami). Zadaniem uczniów jest przyporządkować wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.
Uczniowie słuchają, jak Lina składa życzenia, a następnie z rozsypanki wyrazowej układają poprawne zdanie i wybrani uczniowie czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadanie multimedialne. Uczniowie przyporządkowują zdjęciom podpisy, a następnie wskazane osoby czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
zadania na tablicy multimedialnej
Uczniowie słuchają, jakie słodycze znalazł chłopiec w swoim rożku, oraz wybierają właściwe zdjęcia, wskazując je na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Uczniowie przygotują kredki w różnych kolorach. Słuchają nagrania i wybierają kredki we właściwym kolorze. Na końcu układają z nich jakąś dowolną figurę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).
plenum
18 min
Po obejrzeniu animacji uczniowie decydują, kto był rozczarowany, że nie ma słodyczy w rożku. Wybierają właściwe osoby, a ich imiona zapisują na kartkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Uczniowie ponownie oglądają animację. Tym razem koncentrują się na tym, co Emma po kolei wyciąga ze swojego rożka. Zadanie polega na ustaleniu właściwej kolejności podanych wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w parach
Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami przedmiotów występujących w animacji.
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dwie ilustracje wraz z kilkoma pojedynczymi zdaniami. Uczniowie zastanawiają się w parach, kto je wypowiada - Tim, Ben czy Emma. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie przyglądają się ilustracjom wyświetlanym na tablicy i ich opisom. Wybierają nazwy kolorów, które są przedstawione na zdjęciach przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
plenum
zadanie na tablicy multimedialnej
Uczniowie szukają w swoich plecakach dwóch przedmiotów, których nazwy są im już znane (najlepiej w jednolitych kolorach) i przygotują dla nich karteczki z opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
praca indywidualna
Nauczyciel pyta uczniów, jakie ciasteczka znalazła Emma w swoim rożku. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej tekst życzeń ułożony z ciasteczkowych literek. Uczniowie przepisują to zdanie do swoich zeszytów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).
zadanie na tablicy multimedialnej
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy trzy widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
12 min
zadania na tabletach
Uczniowie otrzymują podpisane karty obrazkowe przedstawiające: czerwony bidon, czarny piórnik, zielone nożyczki, kolorową plastelinę, żółty zegarek, biały ołówek (jeden komplet kart na parę). Wyobrażają sobie, że są pierwszy dzień w szkole i zastanawiają się, co znalazłoby się w ich wymarzonej wyprawce. Najpierw jeden uczeń, później drugi układa karty zgodnie ze swoimi upodobaniami oraz czyta partnerowi podpisy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
karty obrazkowe
Uczniowie znajdują na rysunkach przedmiot, który występuje w obydwu zbiorach. Nazywają go, podając przy tym jego kolor (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
zadania na tabletach
Na koniec lekcji nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, odpina zawieszone w sali różki i każdej grupie daje jeden. Uczniowie sprawdzają jego zawartość i nazywają przedmioty pokazane na rysunkach - najpierw w grupach, potem przedstawiciel grupy prezentuje zawartość rożka całej klasie.
w grupach
kolorowe rożki wypełnione rysunkami
Zadanie domowe: Twój młodszy kolega rozpoczyna naukę w szkole. Z tej okazji przygotuj dla niego kartkę z życzeniami w języku niemieckim.
praca indywidualna