Numer e‑materiału: 1.3.9.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Der erste Schultag / Pierwszy dzień szkoły
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przyborów szkolnych, określania ich kolorów, pisania życzeń dla pierwszoklasisty z okazji rozpoczęcia nauki

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje. podstawowa.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia przybory szkolne i określa ich kolor;

  • formułuje pisemnie życzenia, wykorzystując podany wzór.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja 2D);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • przybory szkolne (różnokolorowe kredki)

  • rożki z papieru

  • zdjęcia/ilustracje przyborów szkolnych.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie uczą się w domu dialogów z animacji na pamięć. Na kolejnych zajęciach odgrywają scenki.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje rozmowę wśród uczniów na temat ich pierwszego dnia w szkole - prosi o przywołanie wspomnień z tego okresu. 

plenum

15 min

Nauczyciel opowiada o istniejącym w krajach niemieckojęzycznych zwyczaju obdarowywania pierwszoklasistów tzw. Schultüte. Jest to rożek wypełniony słodyczami i drobnymi prezentami (e‑materiał: Für Interessierte). Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia różnych rożków, powtarzając przy tym nazwę Schultüte.

przykładowe zdjęcia kilku rożków pierwszoklasisty (na tablicy multimedialnej)

Nauczyciel daje każdemu uczniowi dwa, trzy rysunki przedstawiające zawartość rożka: kolorową plastelinę, kredki, czerwony piórnik, niebieską butelkę na wodę, żółte nożyczki, zielony zegarek, czarny ołówek, cukierki, czekoladę, ciastka, lizaka, gumę do żucia. Uczniowie nazywają te przedmioty bez podawania kolorów (w razie potrzeby nauczyciel podpowiada ich nazwy). Następnie wkładają przedmioty do kolorowych rożków z papieru lub brystolu (wcześniej przygotowanych i zawieszonych w różnych miejscach w sali lekcyjnej). Uczniowie upewniają się, że w każdym rożku jest podobna ilość przedmiotów i że się one nie powtarzają.

Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub angielskim.

5‑6 kolorowych różków z papieru

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zakrytymi wypowiedziami w dymkach. Uczniowie snują przypuszczenia, co mówią dyrektorka oraz Lena i Tim. Uczniowie podają swoje propozycje.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). 

Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze rysunki Liny i Tima oraz ich wypowiedzi (zdania niemieckie wraz z tłumaczeniami). Zadaniem uczniów jest przyporządkować wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.

Uczniowie słuchają, jak Lina składa życzenia, a następnie z rozsypanki wyrazowej układają poprawne zdanie i wybrani uczniowie czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). 

Nauczyciel wyświetla na tablicy zadanie multimedialne. Uczniowie przyporządkowują zdjęciom podpisy, a następnie wskazane osoby czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

zadania na tablicy multimedialnej

Uczniowie słuchają, jakie słodycze znalazł chłopiec w swoim rożku, oraz wybierają właściwe zdjęcia, wskazując je na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). 

Uczniowie przygotują kredki w różnych kolorach. Słuchają nagrania i wybierają kredki we właściwym kolorze. Na końcu układają z nich jakąś dowolną figurę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). 

praca w parach

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

18 min

Po obejrzeniu animacji uczniowie decydują, kto był rozczarowany, że nie ma słodyczy w rożku. Wybierają właściwe osoby, a ich imiona zapisują na kartkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie ponownie oglądają animację. Tym razem koncentrują się na tym, co Emma po kolei wyciąga ze swojego rożka. Zadanie polega na ustaleniu właściwej kolejności podanych wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami przedmiotów występujących w animacji.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dwie ilustracje wraz z kilkoma pojedynczymi zdaniami. Uczniowie zastanawiają się w parach, kto je wypowiada - Tim, Ben czy Emma. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie przyglądają się ilustracjom wyświetlanym na tablicy i ich opisom. Wybierają nazwy kolorów, które są przedstawione na zdjęciach przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

zadanie na tablicy multimedialnej

Uczniowie szukają w swoich plecakach dwóch przedmiotów, których nazwy są im już znane (najlepiej w jednolitych kolorach) i przygotują dla nich karteczki z opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca indywidualna

Nauczyciel pyta uczniów, jakie ciasteczka znalazła Emma w swoim rożku. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej tekst życzeń ułożony z ciasteczkowych literek. Uczniowie przepisują to zdanie do swoich zeszytów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

zadanie na tablicy multimedialnej

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy trzy widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach 

12 min

zadania na tabletach

Uczniowie otrzymują podpisane karty obrazkowe przedstawiające: czerwony bidon, czarny piórnik, zielone nożyczki, kolorową plastelinę, żółty zegarek, biały ołówek (jeden komplet kart na parę). Wyobrażają sobie, że są pierwszy dzień w szkole i zastanawiają się, co znalazłoby się w ich wymarzonej wyprawce. Najpierw jeden uczeń, później drugi układa karty zgodnie ze swoimi upodobaniami oraz czyta partnerowi podpisy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). 

karty obrazkowe

Uczniowie znajdują na rysunkach przedmiot, który występuje w obydwu zbiorach. Nazywają go, podając przy tym jego kolor (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zadania na tabletach

Na koniec lekcji nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, odpina zawieszone w sali różki i każdej grupie daje jeden. Uczniowie sprawdzają jego zawartość i nazywają przedmioty pokazane na rysunkach - najpierw w grupach, potem przedstawiciel grupy prezentuje zawartość rożka całej klasie.

w grupach

kolorowe rożki wypełnione rysunkami

Zadanie domowe: Twój młodszy kolega rozpoczyna naukę w szkole. Z tej okazji przygotuj dla niego kartkę z życzeniami w języku niemieckim.

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje rozmowę wśród uczniów na temat ich pierwszego dnia w szkole - prosi o przywołanie wspomnień z tego okresu. 

plenum

15 min

Nauczyciel opowiada o istniejącym w krajach niemieckojęzycznych zwyczaju obdarowywania pierwszoklasistów tzw. Schultüte. Jest to rożek wypełniony słodyczami i drobnymi prezentami (e‑materiał: Für Interessierte). Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia różnych rożków, powtarzając przy tym nazwę Schultüte.

przykładowe zdjęcia kilku rożków pierwszoklasisty (na tablicy multimedialnej)

Nauczyciel daje każdemu uczniowi dwa, trzy rysunki przedstawiające zawartość rożka: kolorową plastelinę, kredki, czerwony piórnik, niebieską butelkę na wodę, żółte nożyczki, zielony zegarek, czarny ołówek, cukierki, czekoladę, ciastka, lizaka, gumę do żucia. Uczniowie nazywają te przedmioty bez podawania kolorów (w razie potrzeby nauczyciel podpowiada ich nazwy). Następnie wkładają przedmioty do kolorowych rożków z papieru lub brystolu (wcześniej przygotowanych i zawieszonych w różnych miejscach w sali lekcyjnej). Uczniowie upewniają się, że w każdym rożku jest podobna ilość przedmiotów i że się one nie powtarzają.

Uczniowie podają te słowa w języku niemieckim lub angielskim.

5‑6 kolorowych różków z papieru

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zakrytymi wypowiedziami w dymkach. Uczniowie snują przypuszczenia, co mówią dyrektorka oraz Lena i Tim. Uczniowie podają swoje propozycje.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). 

Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze rysunki Liny i Tima oraz ich wypowiedzi (zdania niemieckie wraz z tłumaczeniami). Zadaniem uczniów jest przyporządkować wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Dialog wyświetlany jest na tablicy multimedialnej.

Uczniowie słuchają, jak Lina składa życzenia, a następnie z rozsypanki wyrazowej układają poprawne zdanie i wybrani uczniowie czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). 

Nauczyciel wyświetla na tablicy zadanie multimedialne. Uczniowie przyporządkowują zdjęciom podpisy, a następnie wskazane osoby czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

zadania na tablicy multimedialnej

Uczniowie słuchają, jakie słodycze znalazł chłopiec w swoim rożku, oraz wybierają właściwe zdjęcia, wskazując je na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). 

Uczniowie przygotują kredki w różnych kolorach. Słuchają nagrania i wybierają kredki we właściwym kolorze. Na końcu układają z nich jakąś dowolną figurę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). 

praca w parach

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

18 min

Po obejrzeniu animacji uczniowie decydują, kto był rozczarowany, że nie ma słodyczy w rożku. Wybierają właściwe osoby, a ich imiona zapisują na kartkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie ponownie oglądają animację. Tym razem koncentrują się na tym, co Emma po kolei wyciąga ze swojego rożka. Zadanie polega na ustaleniu właściwej kolejności podanych wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami przedmiotów występujących w animacji.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dwie ilustracje wraz z kilkoma pojedynczymi zdaniami. Uczniowie zastanawiają się w parach, kto je wypowiada - Tim, Ben czy Emma. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie przyglądają się ilustracjom wyświetlanym na tablicy i ich opisom. Wybierają nazwy kolorów, które są przedstawione na zdjęciach przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

zadanie na tablicy multimedialnej

Uczniowie szukają w swoich plecakach dwóch przedmiotów, których nazwy są im już znane (najlepiej w jednolitych kolorach) i przygotują dla nich karteczki z opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca indywidualna

Nauczyciel pyta uczniów, jakie ciasteczka znalazła Emma w swoim rożku. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej tekst życzeń ułożony z ciasteczkowych literek. Uczniowie przepisują to zdanie do swoich zeszytów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

zadanie na tablicy multimedialnej

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy trzy widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach 

12 min

zadania na tabletach

Uczniowie otrzymują podpisane karty obrazkowe przedstawiające: czerwony bidon, czarny piórnik, zielone nożyczki, kolorową plastelinę, żółty zegarek, biały ołówek (jeden komplet kart na parę). Wyobrażają sobie, że są pierwszy dzień w szkole i zastanawiają się, co znalazłoby się w ich wymarzonej wyprawce. Najpierw jeden uczeń, później drugi układa karty zgodnie ze swoimi upodobaniami oraz czyta partnerowi podpisy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). 

karty obrazkowe

Uczniowie znajdują na rysunkach przedmiot, który występuje w obydwu zbiorach. Nazywają go, podając przy tym jego kolor (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zadania na tabletach

Na koniec lekcji nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy, odpina zawieszone w sali różki i każdej grupie daje jeden. Uczniowie sprawdzają jego zawartość i nazywają przedmioty pokazane na rysunkach - najpierw w grupach, potem przedstawiciel grupy prezentuje zawartość rożka całej klasie.

w grupach

kolorowe rożki wypełnione rysunkami

Zadanie domowe: Twój młodszy kolega rozpoczyna naukę w szkole. Z tej okazji przygotuj dla niego kartkę z życzeniami w języku niemieckim.

praca indywidualna