Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Komunizm i socjalizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje ekonomiczne podłoże teorii marksistowskich;
analizuje teorię klas społecznych;
wyjaśnia pojęcia komunizm i socjalizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
mapa mentalna;
dyskusja;
analiza tekstu źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Zadaniem uczniów jest wypowiedzenie się, co już wiedzą na temat komunizmu i socjalizmu. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy w formie mapy myśli.
3. Następnie prowadzący wspólnie z uczniami weryfikuje odpowiedzi i tworzy mapę mentalną – zarys schematu do opracowania przez grupy.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda wybiera osobę, która będzie koordynować jej działania. Grupy opracowują wskazany fragment z sekcji „Przeczytaj” i „Film”. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery.
Grupa 1 – Ekonomiczne podłoże teorii marksistowskich.
Grupa 2 – Od dyktatury proletariatu do społeczeństwa bezklasowego.
Grupa 3 – Komunizm i demokratyczny socjalizm.
Grupa 4 – Film 1 – Maoizm.
Grupa 5 – Film 2 – Nowy socjalizm millenialsów.
Zadaniem grup jest wypunktowanie trzech najistotniejszych ich zdaniem myśli, stwierdzeń lub określeń dotyczących opracowywanych zagadnień.
2. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych zespołów zawieszają arkusz w przygotowanym miejscu na tablicy i prezentują swoje zagadnienie. Nauczyciel jest tylko koordynatorem działań uczniowskich i służy pomocą w razie wątpliwości.
3. W kolejnym kroku uczniowie dyskutują i na podstawie omówionych zagadnień uzupełniają wcześniej przygotowaną mapę mentalną.
4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają zaznaczone odpowiedzi.
5. Prowadzący poleca, aby pary połączyły się w czwórki i na kartkach zapisały po 5 pytań, jakie nasuwają im się po omówieniu dzisiejszej lekcji. Pytania te przekażą zgodnie z ruchem wskazówek zegara grupom sąsiednim.
6. Na umówiony sygnał zespoły przekazują sobie pytania i w limicie czasowym udzielają odpowiedzi. Grupy, które zrobią to najszybciej i najdokładniej, zostają nagrodzone ocenami.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
2. Uczniowie lub grupy, które aktywnie i twórczo pracowały w czasie zajęć, otrzymują oceny cząstkowe.
Praca domowa:
Uczniowie zapisują w zeszycie trzy wnioski, jakie nasuwają im się po zakończonej lekcji, i wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Fryderyk Engels, Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa, Warszawa 1979.
Karol Marks, Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, Warszawa 1953.
Włodzimierz Lenin, Dzieła wszystkie, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby medium z sekcji „Film” można wykorzystać do przeprowadzenia quizu.