Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego w latach 1821‑1850
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy, jak rozwijała się gospodarka Królestwa Kongresowego;
wymienia przyczyny pogarszania się sytuacji chłopów na terenie Królestwa;
wskazuje tereny, na których najszybciej rozwijał się przemysł i wyjaśnia dlaczego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Podaj, jakie gałęzie przemysłu rozwijały się w uprzemysłowionych regionach Królestwa Kongresowego”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Wskaż ośrodki Królestwie Kongresowym, o których wiesz, że do dziś są związane z danym przemysłem” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie nadal pracują w parach i po zapoznaniu się z pierwszym filmem przygotowują odpowiedź do polecenia 2 – omawiają wpływ Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego na rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego. nauczyciel prosi wybraną dwójkę uczniowską o przedstawienie odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić i uzupełniać ją.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie dokańczają poniższe zdania, zwracając uwagę na nabyte umiejętności:
Podczas dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...
Najciekawsze dla mnie było...
Najbardziej podobało mi się...
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć i dokonuje oceny pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 5 i 6 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.
System polityczny, prawo, konstytucja i ustrój Królestwa Polskiego 1815–1830, pod red. L. Mażewskiego, Radzymin 2013.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Wielka historia Polski, t. 1–10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna” oraz filmami przed lekcją i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.