Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Historia prezydentury w III RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta RP ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta RP: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia sylwetki kolejnych prezydentów III RP;
ocenia okres prezydentury wybranego prezydenta;
analizuje priorytety kolejnych prezydentów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
gra zespołowa;
praca z tekstem źródłowym (opcjonalnie).
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki, pisaki, koszyk.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Rozmowa na temat roli prezydenta w państwie. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na kompetencje prezydenta. W tym celu mogą zapoznać się z odpowiednimi artykułami Konstytucji RP z 1997 r.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i zapoznają się z multimedium. Następnie zadaniem każdej grupy jest ułożenie 10 pytań na podstawie audiobooka dotyczących kolejnych prezydentów. Pytania (każde na osobnej kartce) trafiają następnie do koszyka, gdzie są mieszane.
2. Każda z grup przekształca się w drużynę. Poszczególne drużyny losują kolejno pytania i na nie odpowiadają. Jeżeli drużyna udzieli pełnej odpowiedzi, dostaje 2 punkty, niepełnej – 1, a w przypadku braku odpowiedzi – 0. Może się odbyć od 5 do 10 rund gry. W związku z tym, że pytania mogą się powtarzać, wygrywa drużyna, która uzyska największą liczbę punktów.
3. Następuje dyskusja na temat priorytetów w polityce poszczególnych prezydentów. Uczniowie wypowiadają się i przedstawiają ocenę działalności kolejnych głów państwa, biorąc pod uwagę także sytuację międzynarodową i wewnętrzną kraju w ciągu ostatnich 30 lat. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie „Według mnie najlepszym prezydentem był…, ponieważ…”. Mogą też przeprowadzić głosowanie (ćwiczenie 5 w sekcji „Wirtualny spacer”). Nauczyciel, korzystając z możliwości platformy, wyświetla wyniki. Wybrane osoby przedstawiają uzasadnienie swojego wyboru.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja RP z 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Janusz Michalczyk, Kwaśniewski najlepszym prezydentem? Ludzie, pomyślcie chwilę..., gazetawroclawska.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zamiast gry zespołowej można przeprowadzić na podstawie multimedium inną grę (np. koło fortuny czy jeden z dziesięciu).