Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Historia prezydentury w III RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta RP ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta RP: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia sylwetki kolejnych prezydentów III RP;

  • ocenia okres prezydentury wybranego prezydenta;

  • analizuje priorytety kolejnych prezydentów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • gra zespołowa;

  • praca z tekstem źródłowym (opcjonalnie).

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki, pisaki, koszyk.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Rozmowa na temat roli prezydenta w państwie. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na kompetencje prezydenta. W tym celu mogą zapoznać się z odpowiednimi artykułami Konstytucji RP z 1997 r.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i zapoznają się z multimedium. Następnie zadaniem każdej grupy jest ułożenie 10 pytań na podstawie audiobooka dotyczących kolejnych prezydentów. Pytania (każde na osobnej kartce) trafiają następnie do koszyka, gdzie są mieszane.

2. Każda z grup przekształca się w drużynę. Poszczególne drużyny losują kolejno pytania i na nie odpowiadają. Jeżeli drużyna udzieli pełnej odpowiedzi, dostaje 2 punkty, niepełnej – 1, a w przypadku braku odpowiedzi – 0. Może się odbyć od 5 do 10 rund gry. W związku z tym, że pytania mogą się powtarzać, wygrywa drużyna, która uzyska największą liczbę punktów.

3. Następuje dyskusja na temat priorytetów w polityce poszczególnych prezydentów. Uczniowie wypowiadają się i przedstawiają ocenę działalności kolejnych głów państwa, biorąc pod uwagę także sytuację międzynarodową i wewnętrzną kraju w ciągu ostatnich 30 lat. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie „Według mnie najlepszym prezydentem był…, ponieważ…”. Mogą też przeprowadzić głosowanie (ćwiczenie 5 w sekcji „Wirtualny spacer”). Nauczyciel, korzystając z możliwości platformy, wyświetla wyniki. Wybrane osoby przedstawiają uzasadnienie swojego wyboru.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja RP z 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Janusz Michalczyk, Kwaśniewski najlepszym prezydentem? Ludzie, pomyślcie chwilę..., gazetawroclawska.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zamiast gry zespołowej można przeprowadzić na podstawie multimedium inną grę (np. koło fortuny czy jeden z dziesięciu).