Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Budowa wewnętrzna półprzewodników |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) rozróżnia metale i półprzewodniki: omawia zależność oporu od temperatury dla metali i półprzewodników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VIII. Prąd elektryczny . Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | wykład problemowy, burza mózgów, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | Praca zespołowa, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | Rzutnik multimedialny, rysunki i zdjęcia pokazujące budowę wewnętrzną półprzewodników w wersji elektronicznej, animacja pokazująca powstawanie elektronów swobodnych i dziur, zestawy zadań |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje pytanie: co wiecie o zastosowaniach półprzewodników? Uczniowie przy ewentualnym naprowadzeniu przez nauczyciela powinni wymienić kilka: prostowanie prądu, diody świecące, tranzystory. Drugie pytanie: czy wiecie, jakiego rodzaju materiały stosuje się jako półprzewodniki? Przy udziale nauczyciela ustalamy rodzaje stosowanych materiałów (np. krzem, german, arsenek galu). | |
Faza realizacyjna: | |
Pytanie nauczyciela: Jaki jest mechanizm tworzenia wiązań chemicznych ? Czego można oczekiwać od pierwiastków 14 grupy skoro mają 4 elektrony walencyjne? – Ustalenie, że powinny tworzyć wiązanie kowalencyjne z czterema sąsiadami. Nauczyciel informuje o podobnym mechanizmie w związkach pierwiastków 13 i 15 grupy i 12 i 16. Pokazuje zdjęcia układu przestrzennego atomów w kryształach półprzewodnikowych i półprzewodnikach organicznych. Pytania nauczyciela: jaki warunek musi spełniać materiał, aby mógł przewodzić prąd elektryczny? Oczekiwana odpowiedź uczniów – swobodne nośniki. Pytanie nauczyciela: skąd mogą się brać swobodne nośniki w półprzewodnikach? W toku dyskusji wyłania się model elektronów urywających się w wyniku uzyskania energii cieplnej od atomów i pozostawianych przez nie dziur. Nauczyciel krótko omawia model pasmowy półprzewodników. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1‑5 w celu sprawdzenia zrozumienia omawianych na lekcji wiadomości. | |
Praca domowa: | |
Zadania 6‑8 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystywane na każdej lekcji, na której omawiane będą właściwości półprzewodników, także przy powtarzaniu wiadomości. |