Autorka e‑materiału: Elżbieta Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Getting Better and Staying in Good Health / Poprawa i utrzymanie dobrego stanu zdrowia

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.1, II.5, III.1, III.3, III.5, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z powrotem do zdrowia i ze zdrowym trybem życia.

  2. Uczeń potrafi podać przykłady zdrowych nawyków, takich jak nawadnianie się i wietrzenie pomieszczeń.

  3. Uczeń potrafi udzielić porady na temat prowadzenia zdrowszego trybu życia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat zdrowego trybu życia i uczy się dbać o swój stan zdrowia. 

  2. Uczeń kształtuje świadomość wpływu zdrowych nawyków na samopoczucie, naukę i codzienne funkcjonowanie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie sportowca noszącego protezę i zadaje uczniom pytania:

  • What does the picture show? What do you think happened?

  • Have you ever had an injury or a serious illness?

  • How did it change your life?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich czyta jedną historię choroby opisaną w tekście Teenage Fighters. Następnie poszczególne grupy relacjonują reszcie klasy historię bohatera danej czytanki.

  2. Wszyscy uczniowie czytają cały tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 23 (Przeczytaj). Chętne osoby podają je na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Pracując w parach, uczniowie uzupełniają Exercise 5 (Przeczytaj), po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, po czym pomaga nauczycielowi w przeprowadzeniu ankiety klasowej na tematy występujące w ćwiczeniu. Uczeń (lub nauczyciel) zadaje klasie pytanie: Do you have a healthy lifestyle? Yes? No?, a uczniowie głosują przez podniesienie ręki. Wyniki zapisywane są na tablicy. Na koniec chętna osoba może podsumować stan zdrowia klasy: In our class, 10 people have a healthy lifestyle. Only 2 have regular meals. 8 people exercise in moderation. No one gets enough sleep etc.

  6. Uczniowie analizują mapę pojęć i pracując w parach, wykonują kolejno Exercise 2, 3, 4, 5 i/lub 6 (Mapa pojęć). Po zakończeniu każdego ćwiczenia odczytują prawidłowe odpowiedzi i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie, pracując na forum klasy metodą „burzy mózgów”, dodają do mapy pojęć znane im zdrowe nawyki i sposoby na polepszenie codziennego funkcjonowania. Mogą uszczegółowić niektóre elementy mapy, np. stay hydrated (carry a bottle of water with you, set a watch to drink a little every two hours) lub avoid junk food (fries, potato chips, sweets) itp.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wracają do pytań z Exercise 1 (Mapa pojęć) i rozmawiają w parach na temat własnego trybu życia. Rozwijają odpowiedzi według schematu:

  • Do you have regular meals? Yes, I do. What do you eat?

  • Do you have regular meals? No, I don’t. Why not?

  1. Uczniowie kontynuują rozmowę, wykonując ustnie polecenie z Exercise 7 (Mapa pojęć), i wzajemnie udzielają sobie rad w zakresie polepszenia codziennych nawyków. Kierują się słownictwem z mapy pojęć. Chętne osoby relacjonują rozmowy na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your good friend Sue would like to change her habits and have a healthier lifestyle. Write an email to her in which you:

  • give her healthy eating tips with your own examples;

  • inform her what you do in order to be in shape;

  • suggest other ways to have a healthy lifestyle.

Sign your name as XYZ. Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach zadania domowego nauczyciel może zachęcić uczniów do spersonalizowania mapy pojęć z materiału i stworzenia podobnej na temat ich własnych zdrowych nawyków. Na następnej lekcji uczniowie prezentują w parach spersonalizowane mapy.