Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Sigmund Freud i narodziny psychoanalizy. Wyzwania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Materiał spoza podstawy programowej

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz biografię Sigmunda Freuda i założenia psychoanalizy.

  • Odkryjesz związek psychoanalizy z badaniem wpływu kultury na rozwój człowieka.

  • Zrekonstruujesz mechanizmy procesów psychicznych w ujęciu teorii Freuda.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymienia najważniejsze fakty z życia Sigmunda Freuda;

  • podaje podstawowe założenia psychoanalizy;

  • wyjaśnia związek teorii psychoanalizy z badaniem wpływu kultury na rozwój człowieka;

  • rekonstruuje mechanizmy procesów psychicznych w ujęciu Freuda.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • analiza SWOT;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli materiał filmowy zamieszczony w sekcji „Film”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia zadaje uczniom pytania: Jakie teorie poprzedziły pojawienie się psychoanalizy jako nurtu w psychiatrii? oraz Czym różniły się dwa nurty podejścia do chorób psychicznych w XIX w.?. Ochotnicy odpowiadają, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas oglądania wykładu prof. Dybla.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy i poleca im zapoznać się z informacjami zamieszczonymi w sekcjach „Przeczytaj” i „Prezentacja multimedialna”. Informuje uczniów, że wiadomości z tych zakładek będą wykorzystywać podczas drugiego zadania. Analiza SWOT. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali w grupach przygotowując analizę SWOT do następującego problemu: Psychoanaliza Freuda jako nowatorska metoda terapeutyczna.
    Uczniowie w wyznaczonym czasie przygotowują zestawienie mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń. Po wykonaniu zadania wybrana grupa rysuje na tablicy tabelę oraz uzupełnia ją swoimi propozycjami, jednocześnie uzasadniając swoje pomysły. Pozostałe grupy uzupełniają informacje.
    Na zakończenie nauczyciel dokonuje podsumowania wyników przeprowadzonej przez uczniów analizy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć uczniowie w grupach wykonują polecenia od nr 1 do nr 5 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Przedstawiciele poszczególnych zespołów prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Wybierz i opisz jeden przykład (z literatury, teatru, kina lub sztuk pięknych), który może być ilustracją do wybranego przez ciebie pojęcia, które poznałeś w sekcji „Przeczytaj”.

Materiały pomocnicze:

  • Pajor K., Psychoanaliza Freuda po stu latach, Warszawa 2009.

  • Cohen J., Jak czytać Freuda?, tłum. D. Golec, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.