Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: We Don’t Want to Die / Nie chcemy wyginąć

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.1, II.5, III.2, III.4, IV.1, V.1, VII.3, VIII.1, VIII.2, VIII.3

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z ochroną zwierząt.

  2. Uczeń wymienia zagrożenia stojące przed niektórymi gatunkami zwierząt.

  3. Uczeń opisuje, jak można chronić gatunki zwierząt zagrożone wyginięciem.

  4. Uczeń tworzy artykuł do gazetki szkolnej z okazji Dnia Gatunków Zagrożonych Wyginięciem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o zwierzętach zagrożonych wyginięciem.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat gatunków zagrożonych wyginięciem.

  3. Uczeń rozwija postawę wrażliwości na środowisko naturalne i postawę zaangażowania w ochronę zwierząt.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What engendered species of animals do you know? Why are they endangered? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Why Do Animals Face Extinction? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, a uczniowie uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  3. Uczniowie pracują w parach i wykonują Exercise 4 oraz 5 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie pracują w parach. Odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • Which information from the text surprised you the most? How does it make you feel?

  • Which human activity is the biggest threat to animals? Why?

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. 

  2. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.

  3. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy.

  5. Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienie ustne według polecenia z Exercise 5 (Ilustracja interaktywna). Chętni wygłaszają wystąpienia na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie przygotowują w parach szkolną ulotkę informacyjną z okazji Dnia Zwierząt Zagrożonych Wyginięciem zawierającą informacje na temat zagrożonych gatunków. Korzystają z informacji znajdujących się w tekście i ilustracji. Odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 5–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą artykuł na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are organising an Endangered Animal Species Day in your school. Write an article to a school newspaper in which you describe the threats which animals face and present arguments why it is important to protect animals. Your article should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą 8–10 pytań szczegółowych do ilustracji interaktywnej dotyczących zagrożonych gatunków zwierząt, po czym, pracując w parach, wzajemnie zadają sobie pytania i na nie odpowiadają. Ćwiczenie może być wykonane podczas lekcji lub w ramach pracy domowej, gdzie pytania przygotowane są w domu, a uczniowie zadają je sobie w parach na kolejnej lekcji. Przykładowe pytanie:

Why have African elephant populations been drastically reduced?