Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Nadczłowiek
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz koncepcję nadczłowieka.
Prześledzisz, jak koncepcja nadczłowieka Nietzschego wiązała się z jego poszukiwaniem nowej moralności.
Zastanowisz się, jakie kryteria przyjmujemy współcześnie, oceniając wartość i dojrzałość człowieka.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia koncepcję nadczłowieka;
wyjaśnia, jak koncepcja nadczłowieka Nietzschego wiązała się z jego poszukiwaniem nowej moralności;
sformułuje kryteria, jakie przyjmujemy współcześnie, oceniając wartość i dojrzałość człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium;
esej filozoficzny;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Z czym kojarzy wam się pojęcie „nadczłowiek”?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda z nich ma za zadanie stworzyć portret psychologiczny nadczłowieka. Po upływie czasu na wykonanie zadania zespoły prezentują swoje portrety na forum klasy i je omawiają.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Gdybyśmy chcieli poszukać postaci najbliższych Nietzscheańskiemu ideałowi nadczłowieka, kim by oni byli? Czy można znaleźć przykłady takich jednostek wśród znanych ludzi?
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie dobierają się w pary. Oglądają wywiad z profesorem Janem Hartmanem i wykonują ćwiczenia od 1 do 3 z zakładki „Prezentacja TED”.
Praca domowa:
Napisz esej na temat Czy istnienie Boga ogranicza naszą wolność?
Materiały pomocnicze:
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Kuszak L., Fryderyk Nietzsche: w poszukiwaniu utraconego ideału, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.