Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Nadczłowiek

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
9. Friedrich Nietzsche. Uczeń:
1) przedstawia motywy nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa;
2) wyjaśnia pojęcia woli mocy i nadczłowieka;
4) analizuje fragment Tako rzecze Zaratustra (Przedmowa Zaratustry) Friedricha Nietzschego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz koncepcję nadczłowieka.

  • Prześledzisz, jak koncepcja nadczłowieka Nietzschego wiązała się z jego poszukiwaniem nowej moralności.

  • Zastanowisz się, jakie kryteria przyjmujemy współcześnie, oceniając wartość i dojrzałość człowieka.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia koncepcję nadczłowieka;

  • wyjaśnia, jak koncepcja nadczłowieka Nietzschego wiązała się z jego poszukiwaniem nowej moralności;

  • sformułuje kryteria, jakie przyjmujemy współcześnie, oceniając wartość i dojrzałość człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z multimedium;

  • esej filozoficzny;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Z czym kojarzy wam się pojęcie „nadczłowiek”?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda z nich ma za zadanie stworzyć portret psychologiczny nadczłowieka. Po upływie czasu na wykonanie zadania zespoły prezentują swoje portrety na forum klasy i je omawiają.

  3. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Gdybyśmy chcieli poszukać postaci najbliższych Nietzscheańskiemu ideałowi nadczłowieka, kim by oni byli? Czy można znaleźć przykłady takich jednostek wśród znanych ludzi?

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć uczniowie dobierają się w pary. Oglądają wywiad z profesorem Janem Hartmanem i wykonują ćwiczenia od 1 do 3 z zakładki „Prezentacja TED”.

Praca domowa:

  1. Napisz esej na temat Czy istnienie Boga ogranicza naszą wolność?

Materiały pomocnicze:

  • Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.

  • Kuszak L., Fryderyk Nietzsche: w poszukiwaniu utraconego ideału, Kraków 1995.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.