Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Visit a Virtual Museum! / Odwiedźmy wirtualne muzeum!
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, III.6, V.1, V.2, V.6, V.7
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z wycieczkami po muzeach i technologią potrzebną do spacerów wirtualnych.
Uczeń opisuje jak wygląda wycieczka po wirtualnym muzeum.
Uczeń potrafi pisać o wirtualnych muzeach i ich ofercie.
Uczeń wyraża i uzasadnia swoje stanowisko na temat muzeów wartych odwiedzenia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat muzeów, w tym muzeów wirtualnych.
Uczeń kształtuje świadomość kulturową na temat światowego dziedzictwa kulturowego.
Uczeń rozwija zainteresowania humanistyczne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie muzeum wirtualnego i mówi: Do you like visiting museums? Would you like to take a virtual museum tour? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytania tekstu wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Best Virtual Museum Tours (Przeczytaj), a następnie indywidualnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym.
Uczniowie ponownie czytają tekst i, pracując w parach, wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasowym, cytując w uzasadnieniu odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odnajdują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie, nadal w parach, sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a drugi mówi polski odpowiednik danego wyrażenia. Po czym zamieniają się rolami. Nauczyciel na forum klasy pyta, które słowa były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną. Uczniowie ćwiczą w parach literowanie i pisownię podanych wyrazów – jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie wyrazu. Następnie zamieniają się rolami.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją (Ilustracja interaktywna) i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę. Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie przyglądają się ilustracji (Ilustracja interaktywna) i wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna) i w parach sprawdzają odpowiedzi. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają ustnie, przy czym mogą zadać sobie wzajemnie dodatkowe pytania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You took a visit in the virtual museum. Write a blog entry about this experience. In the post:
describe what the virtual tour looks like;
write about your favourite exhibit;
tell your readers whether you recommend the trip or not.
The post should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują na podstawie ilustracji interaktywnej krótki instruktaż Jak poruszać się po muzeum wirtualnym (50–100 wyrazów). Na kolejnej lekcji wskazane osoby prezentują prace na forum klasy.