Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiany roli sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

  1. wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje zmiany w strukturze zatrudnienia w Polsce od 1930 r. oraz wyjaśnia ich przyczyny,

  • formułuje prawidłowości w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki Polski,

  • porównuje zmiany struktury zatrudnienia i zmiany struktury tworzenia PKB w Polsce oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • ocenia regionalne zróżnicowanie struktury zatrudnienia w Polsce i jego zmiany oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

B. Luchter, J. Wrona, Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

GUS, 100 lat Polski w liczbach, Warszawa 2018.

NBP, Gospodarka Polski na przełomie wieków od A do Z Warszawa 2005.

A. Szuman, Przeobrażenia struktury społeczno‑zawodowej ludności Polski w XX wieku, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 1999, nr 61, z. 3–4, s. 187–202.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu wprowadzenie do tematyki lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat prawidłowości dotyczących zmian w roli sektorów gospodarki na świecie. Następnie wyświetla na ekranie fragment części „Przeczytaj” e‑materiału i kontynuuje dyskusję na ten temat, tym razem w kontekście Polski. W dyskusji poruszane są także kwestie dotyczące struktury zatrudnienia w Polsce na tle innych krajów UE.

  • W kolejnym etapie uczniowie pracują w parach, analizując fragment części „Przeczytaj” dotyczący porównania zmian struktury zatrudnienia i struktury tworzenia PKB w Polsce. Po zakończonej pracy uczniowie na forum klasy dzielą się swoim wnioskami. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

  • Następnie uczniowie pracują w grupach z multimedium przedstawiającym regionalne zróżnicowanie struktury zatrudnienia w Polsce oraz dynamikę tych zmian (każda z grup zajmuje się szczegółowo jednym lub kilkoma województwami, w zależności od liczby grup). Uczniowie wykonują polecenia do tych materiałów multimedialnych. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel, oceniając poprawność odpowiedzi i wyjaśniając trudniejsze kwestie.

  • W kolejnym etapie uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia do wykresu interaktywnego dotyczącego zmian roli poszczególnych sekcji usług w Polsce. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat prognoz zmian roli sektorów gospodarki w Polsce w przyszłości do 2050r.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także podczas zagadnień dotyczących geografii ludności Polski.