Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ultrafiolet - charakterystyka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Widmo fal elektromagnetycznych”, „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie ultrafioletowe. Uczniowie wskazują je na widmie fal elektromagnetycznych między promieniowaniem rentgenowskim a światłem widzialnym. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami. Nauczyciel podkreśla korpuskularny charakter ultrafioletu, wyjaśniając, że nadfiolet w znacznym zakresie zaliczamy do promieniowania jonizującego. Uczniowie przypominają, na czym polega jonizacja. Nauczyciel omawia, jak promieniowanie UV w zakresach UV‑A, UV‑B i UV‑C oddziałuje na organizmy żywe. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia stopnia przyswojenia materiału uczniowie rozwiązują zadanie 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 1 i 2 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |