Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ultrafiolet - charakterystyka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, czym są ultrafiolet i promieniowanie jonizujące,

  2. podaje związek między energią fotonu a długością fali i częstotliwością,

  3. analizuje procesy zachodzące w atmosferze, w których pochłaniane jest promieniowanie ultrafioletowe,

  4. wyjaśnia, jak promieniowanie ultrafioletowe działa na organizmy żywe.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Widmo fal elektromagnetycznych”, „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do wiedzy uczniów o promieniowaniu elektromagnetycznym.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie ultrafioletowe. Uczniowie wskazują je na widmie fal elektromagnetycznych między promieniowaniem rentgenowskim a światłem widzialnym. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami. Nauczyciel podkreśla korpuskularny charakter ultrafioletu, wyjaśniając, że nadfiolet w znacznym zakresie zaliczamy do promieniowania jonizującego. Uczniowie przypominają, na czym polega jonizacja. Nauczyciel omawia, jak promieniowanie UV w zakresach UV‑A, UV‑B i UV‑C oddziałuje na organizmy żywe.
Uczniowie zapoznają się z grafikę interaktywną, pokazującą procesy prowadzące do absorpcji ultrafioletu w atmosferze i wyjaśniającą, jakie reakcje powodują pochłanianie fotonów UV.

Faza podsumowująca:

W celu sprawdzenia stopnia przyswojenia materiału uczniowie rozwiązują zadanie 6 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 1 i 2 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.
Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.