Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie zjawiska możemy opisać wykorzystując zasadę względności Galileusza? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | grywalizacja |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | kartki A3, flamastry, magnesy |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści ZWG. Następnie inicjuje krótką dyskusję, by omówić sens tej zasady. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje uczniom film dołączony do e‑materiału (bez dźwięku, bez lektora). Prosi uczniów o zinterpretowanie wyników doświadczenia na gruncie ZWG. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka zespołów. Każdy zespół otrzymuje kartkę A3 i flamastry. Zadaniem uczniów jest wskazanie jak największej liczby zjawisk fizycznych, do opisu których można wykorzystać ZWG (np. długopis spadający swobodnie w spoczywającym i jadącym pociągu). Po upływie ustalonego czasu zespoły wieszają swoje odpowiedzi na tablicy. Wygrywa zespół, który wskaże największą liczbę poprawnych zjawisk. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami omawia wybrane z wymienionych przez uczniów przykłady. Prosi uczniów o wskazanie różnych układów inercjalnych, z których można obserwować dane zjawisko i wskazanie tych, w których opis ruchu jest utrudniony i uproszczony. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Oprócz zaproponowanego wykorzystania podczas lekcji, nauczyciel może zlecić uczniom obejrzenie filmu w domu. Dodatkowo film można wykorzystać podczas lekcji dotyczących mechaniki, jeśli nauczyciel nie dysponuje torem powietrznym. |