Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozdział V – Prezydent RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących V rozdziału Konstytucji RP;
wskazuje najważniejsze zapisy V rozdziału Konstytucji RP;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty, markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e–materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
2. Uczniowie, na podstawie posiadanej wiedzy, mają wymienić wszystkich prezydentów RP, tworząc mapę myśli. Następnie starają się do każdego z nich dopisać sukcesy i porażki jego rządów.
3. Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na 4 grupy i wybrali spośród siebie osobę koordynującą pracę grupy.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel podaje każdej grupie arkusz z materiałem do opracowania i markery. Uczniowie na podstawie e‑materiałów i materiałów znalezionych w internecie mają opracować:
grupa 1 – tryb wyboru;
grupa 2 – zastępstwo Prezydenta RP;
grupa 3 – kompetencje Prezydenta RP;
grupa 4 – odpowiedzialność Prezydenta RP.
Uczniowie mają za zadanie wyszukać i zapisać na arkuszu najistotniejsze informacje. Nauczyciel wyznacza czas pracy.
2. Po wyznaczonym czasie prowadzący zaprasza pod tablicę poszczególne grupy do pzedstawienia wyników swojej pracy. Arkusze przyczepiane są w wyznaczonym miejscu pod mapą myśli.
3. Prowadzący wyznacza osobę do podsumowania zadania wykonanego przez uczniów i prosi o wypowiedzi uczniów na forum klasy, uwzględniając nie tylko zapis na tablicy, materiały wypracowane przez poszczególne grupy, ale i posiadaną wiedzę.
4. Uczniowie w parach mają za zadanie zapoznać się z filmem i wykonać ćwiczenie 1. Po wykonaniu zadania wybrane lub chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
5. Nauczyciel poleca, aby każdy samodzielnie napisał pytanie do dzisiejszego tematu. Następnie uczniowie łączą się i tworzą 4 grupy, konsultują się i wspólnie decydują, które pytania są najtrafniejsze i mogłyby się znaleźć na sprawdzianie, wybierając tylko 5 z nich.
6. Uczniowie z poszczególnych grup czytają na forum wybrane pytania, a pozostała część klasy stara się wyczerpująco odpowiedzieć, pomagając sobie i uzupełniając wzajemnie swoje wypowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Prowadzący wskazuje ćwiczenia z e‑materiału do samodzielnego wykonania. W kolejnym kroku uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi.
2. Uczniowie dokonują samooceny – najaktywniejsi otrzymują oceny cząstkowe.
Praca domowa:
Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Repetytorium. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2011.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.