Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozdział V – Prezydent RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących V rozdziału Konstytucji RP;

  • wskazuje najważniejsze zapisy V rozdziału Konstytucji RP;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty, markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e–materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie, na podstawie posiadanej wiedzy, mają wymienić wszystkich prezydentów RP, tworząc mapę myśli. Następnie starają się do każdego z nich dopisać sukcesy i porażki jego rządów.

3. Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na 4 grupy i wybrali spośród siebie osobę koordynującą pracę grupy.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel podaje każdej grupie arkusz z materiałem do opracowania i markery. Uczniowie na podstawie e‑materiałów i materiałów znalezionych w internecie mają opracować:

  • grupa 1 – tryb wyboru;

  • grupa 2 – zastępstwo Prezydenta RP;

  • grupa 3 – kompetencje Prezydenta RP;

  • grupa 4 – odpowiedzialność Prezydenta RP.

Uczniowie mają za zadanie wyszukać i zapisać na arkuszu najistotniejsze informacje. Nauczyciel wyznacza czas pracy.

2. Po wyznaczonym czasie prowadzący zaprasza pod tablicę poszczególne grupy do pzedstawienia wyników swojej pracy. Arkusze przyczepiane są w wyznaczonym miejscu pod mapą myśli.

3. Prowadzący wyznacza osobę do podsumowania zadania wykonanego przez uczniów i prosi o wypowiedzi uczniów na forum klasy, uwzględniając nie tylko zapis na tablicy, materiały wypracowane przez poszczególne grupy, ale i posiadaną wiedzę.

4. Uczniowie w parach mają za zadanie zapoznać się z filmem i wykonać ćwiczenie 1. Po wykonaniu zadania wybrane lub chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

5. Nauczyciel poleca, aby każdy samodzielnie napisał pytanie do dzisiejszego tematu. Następnie uczniowie łączą się i tworzą 4 grupy, konsultują się i wspólnie decydują, które pytania są najtrafniejsze i mogłyby się znaleźć na sprawdzianie, wybierając tylko 5 z nich.

6. Uczniowie z poszczególnych grup czytają na forum wybrane pytania, a pozostała część klasy stara się wyczerpująco odpowiedzieć, pomagając sobie i uzupełniając wzajemnie swoje wypowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Prowadzący wskazuje ćwiczenia z e‑materiału do samodzielnego wykonania. W kolejnym kroku uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi.

2. Uczniowie dokonują samooceny – najaktywniejsi otrzymują oceny cząstkowe.

Praca domowa:

Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Agata Kunicka‑Goldfinger, Joanna Piłat, Maciej Podbielkowski, Repetytorium. Wiedza o społeczeństwie. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2011.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.