Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor:
Learnetic SA
Temat zajęć:
Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody
Grupa docelowa:
Szkoła podstawowa, przyroda
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń opisuje składniki pogody i przyrządy służące do ich pomiaru oraz nabywa umiejętności obserwowania składników pogody.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym jest pogoda;
nazywa składniki pogody;
nazywa i rozpoznaje przyrządy służące do pomiaru składników pogody;
prowadzi obserwacje składników pogody;
odczytuje wartości pomiarów składników pogody, stosując właściwe jednostki;
opisuje przyrządy, jakie znajdują się na terenie ogródków meteorologicznych.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne będą:
blok techniczny;
pisaki, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Nauczyciel informuje uczniów, że podczas lekcji będą rozmawiać o tym, czym jest pogoda i jakie są sposoby na jej określenie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili określenia: ładna i brzydka pogoda.
Uczniowie podają przykłady, wymieniając ich charakterystyczne cechy.Nauczyciel wyjaśnia, że podane przez uczniów cechy, to składniki pogody.
Następnie prezentuje uczniom pierwszą część filmu Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody, z którego uczniowie dowiadują się, czym jest pogoda, co to są składniki pogodowe i za pomocą jakich symboli mogą być one prezentowane podczas prognozy pogody.
Po obejrzeniu filmu, nauczyciel proponuje, by uczniowie w parach przygotowali w formie symboli różne składniki pogody.
Nauczyciel prosi, by wszyscy uczniowie podeszli do okna.
Wspólnie przyglądają się pogodzie za oknem. Dyskutują, jakie składniki pogody mogą zaobserwować – czy jest zachmurzenie, jeśli tak to jaka panuje temperatura na zewnątrz, czy zanosi się na deszcz, czy świeci słońce.
Następnie z przygotowanych wcześniej symboli wybierają te, za pomocą których mogą przedstawić pogodę za oknem.
W następnej kolejności nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, w jaki sposób można zmierzyć składniki pogody.
Nauczyciel wybiera losowo różne symbole przygotowane wcześniej przez uczniów.
Uczniowie dyskutują, w jaki sposób dany składnik pogody zmierzyć.
Nauczyciel informuje, że składniki pogody można zmierzyć za pomocą różnych przyrządów meteorologicznych. Prezentuje uczniom drugą część filmu, z którego uczniowie dowiadują się, czym jest ogródek meteorologiczny i jakie przyrządy znajdują się na jego terenie.
Po obejrzeniu filmu, nauczyciel zadaje uczniom pytania:
czy kiedyś wiedzieli taki ogródek w terenie,
który z przedstawionych przyrządów był już im wcześniej znany,
w jaki sposób i jakie przyrządy meteorologiczne można wykonać samemu w domu.
Uczniowie odpowiadają na pytania. W przypadku braku pomysłów na samodzielnie wykonane przyrządy, nauczyciel naprowadza, podając przykłady (np. wstążka na tyczce – kierunek wiatru, mały wiatraczek na balkonie – siła wiatru, szklanka na balkonie – ilość opadów).
Następnie uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania prosi uczniów o dokończenie zdania:
Klatka meteorologiczna to …
Meteorolog to …
Stacja meteorologiczna to ...
Składniki pogody to ...
Pogoda to …
Opad to …
Osad to ...
Praca domowa
Łatwiejsza: Sprawdź prognozę pogody na jutro. Zapisz ją w zeszycie za pomocą symboli.
Trudniejsza: Dla wybranego kraju lub miasta wykonaj mapę pogodową, wykorzystując w niej przygotowane na lekcji symbole składników pogody. Następnie przygotuj prezentację będąca prognozą pogody dla wybranego przez Ciebie obszaru.
Metryczka
Tytuł
Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi
4.8 Jak mierzymy składniki pogody?
Przedmiot
Przyroda
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Podstawa programowa
Uczeń:
wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru, podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
obserwuje pogodę, mierzy temperaturę powietrza oraz obserwuje pogodę, mierzy temperaturę powietrza oraz określa kierunek i siłę wiatru, rodzaje opadów i osadów, stopień zachmurzenia nieba, prowadzi kalendarz pogody.
Nowa podstawa programowa
Uczeń:
wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);
odczytuje wartości pomiaru składników pogody stosując właściwe jednostki;
prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności.
Kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest pogoda;
nazywa składniki pogody;
omawia zasady odczytywania wskazań przyrządów mierzących składniki pogody.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130637/v/latest/t/student-canon/m/iGVJsC62Ao