Scenariusz

Autor:

Learnetic SA

Temat zajęć:

Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, przyroda

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń opisuje składniki pogody i przyrządy służące do ich pomiaru oraz nabywa umiejętności obserwowania składników pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje, czym jest pogoda;

  • nazywa składniki pogody;

  • nazywa i rozpoznaje przyrządy służące do pomiaru składników pogody;

  • prowadzi obserwacje składników pogody;

  • odczytuje wartości pomiarów składników pogody, stosując właściwe jednostki;

  • opisuje przyrządy, jakie znajdują się na terenie ogródków meteorologicznych.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • dyskusja

Formy organizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:

Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne będą:

  • blok techniczny;

  • pisaki, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że podczas lekcji będą rozmawiać o tym, czym jest pogoda i jakie są sposoby na jej określenie.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili określenia: ładna i brzydka pogoda.
    Uczniowie podają przykłady, wymieniając ich charakterystyczne cechy.

  2. Nauczyciel wyjaśnia, że podane przez uczniów cechy, to składniki pogody.

  3. Następnie prezentuje uczniom pierwszą część filmu Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody, z którego uczniowie dowiadują się, czym jest pogoda, co to są składniki pogodowe i za pomocą jakich symboli mogą być one prezentowane podczas prognozy pogody.

  4. Po obejrzeniu filmu, nauczyciel proponuje, by uczniowie w parach przygotowali w formie symboli różne składniki pogody.

  5. Nauczyciel prosi, by wszyscy uczniowie podeszli do okna.

  6. Wspólnie przyglądają się pogodzie za oknem. Dyskutują, jakie składniki pogody mogą zaobserwować – czy jest zachmurzenie, jeśli tak to jaka panuje temperatura na zewnątrz, czy zanosi się na deszcz, czy świeci słońce.

  7. Następnie z przygotowanych wcześniej symboli wybierają te, za pomocą których mogą przedstawić pogodę za oknem.

  8. W następnej kolejności nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, w jaki sposób można zmierzyć składniki pogody.

  9. Nauczyciel wybiera losowo różne symbole przygotowane wcześniej przez uczniów.

  10. Uczniowie dyskutują, w jaki sposób dany składnik pogody zmierzyć.

  11. Nauczyciel informuje, że składniki pogody można zmierzyć za pomocą różnych przyrządów meteorologicznych. Prezentuje uczniom drugą część filmu, z którego uczniowie dowiadują się, czym jest ogródek meteorologiczny i jakie przyrządy znajdują się na jego terenie.

  12. Po obejrzeniu filmu, nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • czy kiedyś wiedzieli taki ogródek w terenie,

    • który z przedstawionych przyrządów był już im wcześniej znany,

    • w jaki sposób i jakie przyrządy meteorologiczne można wykonać samemu w domu.

  13. Uczniowie odpowiadają na pytania. W przypadku braku pomysłów na samodzielnie wykonane przyrządy, nauczyciel naprowadza, podając przykłady (np. wstążka na tyczce – kierunek wiatru, mały wiatraczek na balkonie – siła wiatru, szklanka na balkonie – ilość opadów).

  14. Następnie uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel w ramach podsumowania prosi uczniów o dokończenie zdania:

    • Klatka meteorologiczna to …

    • Meteorolog to …

    • Stacja meteorologiczna to ...

    • Składniki pogody to ...

    • Pogoda to …

    • Opad to …

    • Osad to ...

Praca domowa

  1. Łatwiejsza: Sprawdź prognozę pogody na jutro. Zapisz ją w zeszycie za pomocą symboli.

  2. Trudniejsza: Dla wybranego kraju lub miasta wykonaj mapę pogodową, wykorzystując w niej przygotowane na lekcji symbole składników pogody. Następnie przygotuj prezentację będąca prognozą pogody dla wybranego przez Ciebie obszaru.

m360783309163dd42_1

Metryczka

Tytuł

Ogródek meteorologiczny i pomiary składników przyrody

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi

4.8 Jak mierzymy składniki pogody?

Przedmiot

Przyroda

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa

Podstawa programowa

Uczeń:

  • wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru, podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;

  • obserwuje pogodę, mierzy temperaturę powietrza oraz obserwuje pogodę, mierzy temperaturę powietrza oraz określa kierunek i siłę wiatru, rodzaje opadów i osadów, stopień zachmurzenia nieba, prowadzi kalendarz pogody.

Nowa podstawa programowa

Uczeń:

  • wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);

  • odczytuje wartości pomiaru składników pogody stosując właściwe jednostki;

  • prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności.

Kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest pogoda;

  • nazywa składniki pogody;

  • omawia zasady odczytywania wskazań przyrządów mierzących składniki pogody.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130637/v/latest/t/student-canon/m/iGVJsC62Ao