Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.9.4
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Pass auf! Alle Rechte vorbehalten!/Uważaj! Wszelkie prawa zastrzeżone!
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat praw autorskich, wytworów, które podlegają ochronie praw autorskich, ich przestrzegania i konsekwencji związanych z ich łamaniem.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawi, na czym polega ochrona praw autorskich;
opowie, co i na jakich zasadach podlega ochronie praw autorskich;
napisze artykuł, w którym przedstawi stanowisko młodzieży na temat przestrzegania praw autorskich.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dokonuje samooceny;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
strategie kompensacyjne:
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, unikanie tematu rozmowy bądź jego zmiana, tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie metakognitywne:
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków, obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o dogodny dla nauki czas; wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych; określanie celów dla konkretnych zadań językowych, np. opanowanie biegłego rozumienia języka mówionego, używanego przez komentatorów meczów piłki nożnej);
strategie afektywne:
automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/ stwierdzenia o sobie, np. „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”, „mówię po niemiecku o wiele lepiej niż miesiąc temu” itd.);
strategie społeczne:
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym,
praktyczna: metoda sytuacyjna: burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel przygotowuje planszę z zapisanym hasłem Prawa autorskie i zachęca uczniów do stworzenia mapy pojęć z kojarzącymi się informacjami na ich temat (burza mózgów). Na podstawie zebranych informacji uczniowie odgadują temat lekcji oraz hipotetyzują, czym będą się zajmować w trakcie zajęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z ulotką reklamową i przy pomocy słownika analizują jej treść.
Nauczyciel pyta uczniów Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). W tym celu wykorzystuje technikę kuli śnieżnej. Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie pojedynczo. Każdy kolejny uczeń powtarza zdania poprzedników oraz dołącza do tych zdań własne. Następnie uczniowie uzgadniają swoje stanowiska: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy. Dyskusja ta daje każdemu uczniowi szansę skonfrontowania stopnia zrozumienia przez siebie tekstu ze stopniem zrozumienia tekstu przez innych uczniów. Kształci także umiejętność negocjowania i formułowania myśli. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu czytanego (Übung 1‑3), wybierają odpowiednie pytania, rozwiązują zadanie typu prawda/fałsz, uzupełniają tekst podanymi wyrazami. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy hasła dotyczące treści audiobooka: Urheberrecht, Werk, Urheber, faire Nutzung. Uczniowie słuchają nagrania po raz pierwszy. Ich zadaniem w trakcie słuchania jest skoncentrowanie uwagi na treści dotyczącej zapisanych przez nauczyciela punktów. Uczniowie mogą w trakcie słuchania robić notatki do poszczególnych haseł. Następnie zostają podzieleni na grupy. Słuchają nagrania ponownie i uzupełniają ewentualne notatki. Po ponownym wysłuchaniu nagrania uczniowie w grupach dyskutują na temat najważniejszych informacji do punktów podanych przez nauczyciela. Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje na forum klasy zebrane informacje. Uczniowie z innych grup udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi lub uzupełniają wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Następnie uczniowie w parach wskazują poprawne streszczenie wywiadu i rozwiązują zadanie typu prawda/fałsz (Übung 1‑2 z sekcji Audiobook), następnie tworzą samodzielnie podsumowanie informacji dotyczących prawa autorskiego (Übung 3 z sekcji Audiobook).
c) Faza podsumowująca
W ramach Aufgabe 7 uczniowie odpowiadają, jak obchodzą się z treściami z Internetu.
Praca domowa
Na podstawie odpowiedzi udzielonych w ankiecie (Aufgabe 8) uczniowie piszą artykuł przedstawiający wyniki przeprowadzonego badania kancelarii.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, wprowadzenie do tematu.
W trakcie lekcji: uczniowie otrzymują pocięty tekst. W trakcie słuchania dopasowują pytania do odpowiedzi.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa jako pomoc przy zadaniu domowym i pisaniu artykułu, wypowiadanie własnego zdania na temat praktycznego zastosowania prezentowanych treści.