Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Opór zastępczy – zadania

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
13) posługuje się pojęciem oporu zastępczego; oblicza opór zastępczy układu oporników połączonych szeregowo lub równolegle.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. stosuje pojęcie oporu zastępczego układu oporników,

  2. wykorzystuje różne metody postępowania, prowadzące do jego wyznaczenia,

  3. analizuje trudne problemy i rozkłada je na łatwe zadania,

  4. stosuje zdobyte umiejętności do rozwiązywania zadań,

  5. łączy wiedzę z fizyki i matematyki do wyznaczenia własności obwodów elektrycznych.

Strategie nauczania

gamifikacja

Metody nauczania

decyzyjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

gra edukacyjna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Łączenie oporników w zadaniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie mogą przygotować się do lekcji, zapoznając się z częścią „Warto przeczytać”.
Zaciekawienie uczniów: jak w części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Podzielenie uczniów na czteroosobowe grupy i wyjaśnienie reguł gry.

Faza realizacyjna:

Gra polega zgromadzeniu jak największej liczby punktów przez grupę.
Punkty zdobywa się rozwiązując zadania oraz grając w grę. Obie te aktywności odbywają się równolegle: grupa rozwiązuje zadania, a jeden jej członek podchodzi w tym czasie do innego stanowiska, gdzie zdobywa punkty za grę. Liczba punktów, to wynik z gry pomnożony przez poziom trudności. Każdy uczeń może tylko raz podejść do stanowiska i ma możliwość zagrania dwukrotnie. Grupie zapisuje się jego wynik wyższy.
Zasady zdobywania punktów za rozwiązania zadań są następujące. Grupa wybiera po kolei dowolne zadanie z zestawu i próbuje je rozwiązać. Za każde prawidłowe rozwiązanie otrzymuje 20 punktów. Za skorzystanie z podpowiedzi lub błędne rozwiązanie grupa traci 8 pkt. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” 6 pkt. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny transakcji wyrażone w przekazywanych sobie punktach. Jeżeli grupa skorzysta z zamieszczonego rozwiązania, otrzymuje 4 pkt. za to zadanie.
Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej punktów.
Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje wyniki gry na lekcji i zapowiada pracę domową. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na następnej lekcji.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe punkty wykonując pracę w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez każdego ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dopisaniem 4 pkt dla grupy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może być wykorzystana podczas nabywania umiejętności obliczania oporu zstępczego lub do powtórzeń przez sprawdzianem lub egzaminem.