Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Dualizm psychofizyczny Kartezjusza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
1) wyjaśnia, na czym polega kartezjański racjonalizm, sceptycyzm metodyczny i dualizm psychofizyczny;
3) krytycznie rekonstruuje kartezjański argument na rzecz istnienia świata zewnętrznego;
4) omawia poglądy jednego z następujących kontynuatorów filozofii René Descartesa: Gotfrieda Wilhelma Leibniza lub Barucha Spinozy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z koncepcją dualizmu psychofizycznego Kartezjusza.

  • Przeanalizujesz pojęcia rzeczy rozciągłej (łac. res extensa) oraz rzeczy myślącej (łac. res cogitans).

  • Zrozumiesz, na czym polega rozdzielenie ciała i umysłu w rozważaniach Kartezjusza.

  • Przyswoisz sobie wybrane fragmenty Medytacji o pierwszej filozofii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja;

  • rybi szkielet;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie poszukali informacji na temat Kartezjusza i indywidualnie przygotowali plakt/kolaż/mem/ilustrację prezentującą postać filozofa.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Prezentacja wykonanych w domach prac uczniow. Zebranie najważniejszych informacji dotyczących Kartezjusza.

Faza realizacyjna:

  1. Rybi szkielet. Nauczyciel zapoznaje uczniów z metodą rybiego szkieletu, według reguł której uczniowie będą pracować w najbliższej części lekcji omawiając problem: Czym jest dualizm psychofizyczny? 
    Nauczyciel rysuje schemat rybiego szkieletu na tablicy i w jej głowie umieszcza problem do przeanalizowania. Uczniowie na forum klasy zgłaszają podstawowe czynniki, które ich zdaniem wypływają na przedstawiona sytuację i argumentują swój wybór. Po przedstawieniu głównych elementów skupiają się na pomniejszych czynnikach związanych z poruszanym tematem. Na koniec wybrany uczeń dokonuje podsumowania wszystkich przedstawionych propozycji i pomysłów.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie czyta polecenie nr 1: Zapoznaj się z prezentacją o koncepcji dualizmu psychofizycznego Kartezjusza. W odniesieniu do charakterystyki ciała i umysłu zastanów się nad konsekwencjami stanowiska filozofa. Swoje rozważania zanotuj w postaci krótkiego tekstu. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby własnymi słowami zdefiniowali pojęcia: res cogitansres extensa.

  4. Wybrany uczeń odczytuje polecenie nr 2 do multimediumw zakładce „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie szukają odpowiedzi dyskutując na forum klasy.

  5. Praca z zestawem ćwiczeń. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne z zakładki „Sprawdź się”. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem lekcji, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Jeszcze raz przeczytaj fragmenty tekstów źródłowych. Następnie stwórz w zeszycie notatkę, w której przedstawisz interpretację uogólniającą przedstawionych tekstów.

Materiały pomocnicze:

  • Wolski A., Środa M., Sceptycyzm i poszukiwanie prawdy wg Kartezjusza, audycja w polskieradio.pl.

  • Drozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.