Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.13.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was brauche ich für meine Katze? / Czego potrzebuję dla mojego kota?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat akcesoriów dla psów i kotów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady akcesoriów dla kota i psa,
przedstawi ofertę tanich akcesoriów dla kotów,
opowie o pomylonym zamówieniu internetowym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych (umiejscawianie nowych słów w kontekście);
używanie obrazu i dźwięku;
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;
programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie w grupach listy znanych nazw zwierząt domowych. Grupy porównują swoje listy i je uzupełniają. Nauczyciel następnie pyta, czy uczniowie potrafią wymienić akcesoria, które są potrzebne, jeśli posiada się zwierzę domowe. Uczniowie mogą podać rodzaje akcesoriów w języku polskim. Nauczyciel wraz z uczniami sporządza listę słówek, które zapisuje na tablicy.
Nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer und was sind auf dem Bild? Wie sind sie? Was machen sie? Wo spielt die Szene?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat posiadania kotów przez Niemców oraz kosztów ich utrzymania. Pyta ich także o zwierzęta, które mają w swoich domach.
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła świata przyrody oraz akcesoriów dla kotów i psów.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary oraz pracę z tekstem czytanym w takiej konfiguracji.
Uczniowie starają się zrozumieć treść tekstu na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach wskazują, która oferta nie dotyczy wyposażenia dla kotów, określają, w której ofercie znajdą odpowiednie akcesoria dla kota, uzupełniają odpowiednimi przyimkami slogany reklamowe sklepów zoologicznych (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj).
Plik audio pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poszczególnymi ćwiczeniami, a następnie do każdego z nich odtwarza nagranie.
Uczniowie zaznaczają, które zdania są zgodne z treścią dialogu, wskazują zdjęcia przedstawiające elementy zawartości paczki, o której jest mowa w dialogu, uzupełniają nazwy akcesoriów wymienionych w tekście słuchanym (Übung 1, 2 i 3 w części Plik audio).
Uczniowie w parach wcielają się w role mamy i Lisy i starają się odtworzyć dialog. Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych w części Sprawdź się uczniowie rozwiązują krzyżówkę, łączą w pary nazwy ze zdjęciami, dobierają słowa w pary, przyporządkowują nazwy akcesoriów dla kota do przedmiotów na zdjęciu, podpisują akcesoria dla psów znajdujące się na fotografii, uzupełniają ofertę sklepu zoologicznego, opowiadają o źle zrealizowanym zamówieniu internetowym (Aufgabe 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 8 w części Sprawdź się).
Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych przygotowują notatkę wizualną, w której przedstawiają wyposażenie dla psa lub kota – sami wybierają dla którego zwierzęcia. Grupy prezentują swoje notatki na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i grają w kalambury. Każdy z uczniów przygotowuje hasło z odpowiednią liczbą liter. Uczniowie na zmianę „kupują” literki i w razie ich odgadnięcia wpisują w hasło. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy odgadnie wyraz, za co otrzymuje punkt.
Praca domowa
Uczniowie piszą ofertę sklepu zoologicznego uwzględniającą, co można w nim kupić dla kotów (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie i sporządzenie listy słówek dotyczących zarówno nazw zwierząt domowych, jak i czynności związanych ze zwierzętami; ułatwi to uczniom przygotowanie się do lekcji, przypomnienie sobie znanych wyrazów i zwrotów; nauczyciel informuje, że podczas pracy z tekstem słuchanym uczniowie poznają słownictwo określające akcesoria dla psów i kotów;
w trakcie lekcji: uczniowie czytają transkrypcję do pliku audio, następnie w parach przygotowują symulację dialogu opartego na pomyłce w realizowaniu zamówienia, ale w wersji odwrotnej: rodzic zamówił akcesoria dla psa, a w paczce znajdują się rzeczy związane z posiadaniem kota; dialogi zostają zapisane na kartkach, następnie pary wymieniają się nimi, czytają je i na podstawie przeczytanego tekstu odpowiadają na pytania: Was haben die Eltern bestellt? Was war im Paket? Wie möchten die Eltern das Problem lösen?;
po lekcji: w ramach powtórzenia materiału leksykalnego uczniowie mogą odegrać swoje dialogi; jedna z osób mówi bardzo szybko, druga – bardzo powoli albo jedna przedstawia swoje sekwencje głosem bardzo zdenerwowanym, druga – tonem radosnym i zadowolonym, albo jedna osoba mówi bardzo głośno, druga – cicho.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0