Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak działa lodówka? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co to jest pompa ciepła”, „Ciepło parowania” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przypominają, na czym polega przepływ ciepła od ciała o wyższej temperaturze do ciała o niższej temperaturze. Nauczyciel omawia ogólnie cykl przepływu energii w chłodziarce (Rys. 1.). Uczniowie na podstawie zasady zachowania energii ustalają związek między ciepłem oddanym do otoczenia, ciepłem pobranym we wnętrzu lodówki i dostarczoną energią w jednym cyklu. Uczniowie oglądają animację i zadają pytania, jeśli potrzebują dodatkowych wyjaśnień. Po wyjaśnieniach nauczyciel zadaje pytania uczniom, aby upewnić się, że zrozumieli zasadę działania lodówki. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania związane z animacją, a następnie omawiają rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel pyta, dlaczego nazwa chłodziarki podkreśla sprężanie (chłodziarka sprężarkowa). Uczniowie dyskutują, jakie znaczenie ma sprężanie gazu i zwiększanie tym jego temperatury, dochodząc do wniosku, że jest ono warunkiem oddania ciepła na zewnątrz lodówki. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 5, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, do wyboru cztery zadania. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |