Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Skutki procesów plutonicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, techniku, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne.

I. Wiedza geograficzna.

1. Poznawanie terminologii geograficznej.

3. Poznanie zróżnicowanie środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

1. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

3. Identyfikowanie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

4. Formułowanie twierdzeń i podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

9. Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

2. Docenianie wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.

Treści nauczania:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę zjawisk plutonicznych,

  • rozróżnia formy plutoniczne,

  • rozpoznaje skały metamorficzne i magmowe plutoniczne oraz potrafi wskazać ich cechy charakterystyczne,

  • wskazuje znaczenie gospodarcze skał plutonicznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze: Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie tematu i celu lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.

  • Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy i każdej grupie rozdaje kilka skał metamorficznych. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie skał plutonicznych.

  • Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje poprawność rozpoznania skał przez uczniów.

  • Uczniowie odsłuchują audiobooka i indywidualnie przygotowują w zeszycie notatkę na temat skutków plutonizmu i znaczenia zjawiska dla człowieka.

Faza podsumowująca

  • Wykonanie ćwiczeń z części „Sprawdź się”.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Dokończenie pracy pisemnej rozpoczętej na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „Litosfera”.