Dla nauczyciela
Autor: Marta Tomczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak interpretować utwory poetyckie?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dowie się, na czym polega analiza formalna oraz czym jest interpretacja utworu poetyckiego;
wskaże cele analizy i interpretacji tekstu poetyckiego;
zapozna się ze schematem interpretacji tekstu lirycznego oraz interpretacji porównawczej;
udoskonali swój warsztat interpretatorski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jak interpretować utwory poetyckie?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja TED” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając
lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu. Następnie sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Faza realizacyjna:
Analiza i interpretacja tekstu. Wybrane wcześniej osoby – eksperci przedstawiają na forum zebrane informacje. Nauczyciel wyświetla na tablicy zestaw poleceń do opracowania dla całej klasy:
– Identyfikacja problemu poruszonego w analizowanym tekście. Wskazanie jego przyczyn i skutków.
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną utworu.
Uczniowie pracują indywidualnie, a następnie dzielą się efektami swojej pracy
na forum. Nauczyciel omawia ich propozycje. Wspólnie z uczestnikami zajęć formułuje wnioski w formie notatki.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Prezentacja”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę.
Praca z drugim multimedium. Nauczyciel czyta polecenie: Zapoznaj się z propozycją interpretacji wiersza Epizod w bibliotece Zbigniewa Herberta dokonanej przez prof. Andrzeja Franaszka. Zidentyfikuj etapy czynności interpretacyjnych podejmowanych przez literaturoznawcę. Prosi uczniów,
aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek w sekcji „Prezentacja”.
Następne na podstawie wykładu uczniowie w grupach 4‑osobowych określają kontekst historyczno‑biograficzny, który według prof. Andrzeja Franaszka miał wpływ na modyfikacje dokonywane przez Zbigniewa Herberta w utworze Epizod w bibliotece. Po wykonaniu zadania i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz własną interpretację utworu Zbigniewa Herberta Epizod w bibliotece
Materiały pomocnicze:
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.