Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek, Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Księga Hioba, czyli o cierpieniu sprawiedliwego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
4) rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Lektura obowiązkowa
1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna nawiązania literackie do Księgi Hioba;

  • wyjaśni, na czym polega uniwersalizm losów Hioba;

  • uzasadni tezę, że postać Hioba stanowi symbol niezawinionego cierpienia, jako nieodłącznej części ludzkiej egzystencji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel proponuje chętnym uczniom przeczytanie całości Księgi Hioba.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Księga Hioba, czyli o cierpieniu sprawiedliwego”. Wyświetla na tablicy cele zajęć i wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat Księgi Hioba i motywu cierpienia. Uczniowie tworzą mapę myśli, w której umieszczają słowa kluczowe np.: Księga Hioba, dzieło dydaktyczne, księgi mądrościowe, dysputa, dialogi, monologi, cierpienie, cierpienie sprawiedliwego.
    Nauczyciel może zwrócić uwagę na fakt, że historia Hioba stanowiła przedmiot analiz teologów i filozofów zajmujących się problemem cierpienia. Księga Hioba inspirowała Goethego, który pisząc Fausta, wzorował się na rozmowie Boga z diabłem, jak również Kochanowskiego (treny). Archetyp człowieka cierpiącego bez winy pojawia się również w utworach powstałych po II wojnie światowej, ukazujących cierpienia ofiar totalitaryzmów.

  2. Chętni uczniowie, którzy przeczytali całość utworu, streszczają dzieje Hioba, skupiając uwagę na reakcjach Hioba na nieszczęścia, które go dotykają. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zachowują się ludzie, kiedy spada na nich nieszczęście i cierpią?
    Możliwe odpowiedzi:
    ludzie są bezsilni
    przyjmują cierpienie z pokorą
    nie przyjmują cierpienia
    buntują się przeciw cierpieniu
    obwiniają Boga
    nie rozumieją dlaczego cierpienie ich dotknęło
    złorzeczą Bogu
    odchodzą od Boga
    ufają Bożej mądrości
    szukają sensu cierpienia

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli” – uzupełniają ją literackimi przykładami rodzajów cierpienia. Jeśli starczy czasu, uczniowie w parach redagują esej pt. „Księga Hioba, czyli o cierpieniu sprawiedliwego”. Mogą również wykonać to jako zadanie domowe.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, po zapoznaniu się z nagraniem, tworzą własne definicje cierpienia fizycznego, metafizycznego, moralnego, psychicznego. Grupują je na zawinione i niezawinione.

  2. Zajęcia można podsumować pytaniem: Jak uczniowie rozumieją wyrażenie: niezawinione cierpienie oraz cierpienie sprawiedliwego?

Praca domowa:

  1. Polecenie 2 z sekcji „Audiobook” - Odwołując się do przykładów z literatury rozwiń myśl: Cierpienie jest wpisane w porządek świata tak samo głęboko i nieuchronnie jak miłość i życie.

Materiały pomocnicze:

  • Jakubiec C., Księga Hioba, Poznań 1974.

  • Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.