Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zbudowany jest kondensator płaski? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 5) opisuje kondensator jako układ dwóch przeciwnie naładowanych przewodników, pomiędzy którymi istnieje napięcie elektryczne oraz jako urządzenie magazynujące energię. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 10) opisuje ilościowo pole elektryczne wewnątrz kondensatora płaskiego; 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | - animacja, |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czym jest kondensator płaski, czym jest pojemność elektryczna, jakie są jednostki ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst z części „Przeczytaj”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Przykładowe pytania: Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie oglądają animację. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z animacją. Nauczyciel zadaje pytania: Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”. Nauczyciel wspiera uczniów w realizacji zadania. Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. | |
Faza podsumowująca: | |
Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej . |