SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest telekomunikacja,

  • wymienia przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego,

  • wymienia zalety i wady rozwoju społeczeństwa informacyjnego,

  • ocenia rolę telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, metoda projektu, ankieta/wywiad

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa–Szczecin 2020.

GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019, Warszawa–Szczecin 2019.

Joint Research Centre, Telework in the EU Before and After the COVID‑19, ec.europa.eu (dostęp 25.03.2021).

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści dotyczących roli telekomunikacji w krajach o różnym poziomie rozwoju. W tym celu prosi o zapoznanie się z innym e‑materiałem, do którego link zamieszczono w części „Przeczytaj”. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na ten temat.

  • W następnym etapie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat pojęcia gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa informacyjnego. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”. Uczniowie wykonują w parach polecenia z tej części e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.

  • Następnie uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1 do audiobooka. Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują swoje pomysły, tworząc na tablicy jeden wspólny schemat lub tabelę. Nad przebiegiem zadania czuwa nauczyciel, wyjaśniając trudniejsze kwestie.

  • W kolejnym etapie uczniowie pracują w trzech grupach. Jedna grupa wykonuje polecenie nr 2 do audiobooka, druga grupa wykonuje polecenie do mapy myśli, a trzeci grupa wykonuje ćwiczenia interaktywne do mapy myśli. Po zakończonej pracy chętne osoby z poszczególnych grup prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Polecenie 3 do audiobooka (w grupach).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Polecenia do audiobooka można wykorzystać podczas lekcji poświęconej zagadnieniom z działu XVI. z zakresu rozszerzonego („Elementy przestrzeni geograficznej i relacje między nimi we własnym regionie – badania i obserwacje terenowe”). Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji „Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce”.